Helsinki-Vantaan kehitysohjelman ensimmäinen vaihe valmistui

Ville_Haapasaari_T2Finavian seitsemän vuotta kestävän kehitysohjelman ensimmäinen vaihe on juuri valmistunut. Turvatarkastuksen ja lähtöselvityksen kapasiteettia on lisätty tuntuvasti. Käynnissä on myös Helsinki-Vantaan kaikkien aikojen laajin kerralla tehty palvelu-uudistus.

Helsinki-Vantaa on nyt entistäkin tehokkaampi ja houkuttelevampi", sanoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

"Kansainvälisen liikenteen kehittyminen oli vahvaa vuoden 2013 aikana, jolloin saavutimme 15 miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Tavoitetilamme on vuoden 2020 ennustetut 20 miljoonaa matkustajaa. Vaihtomatkustuksen kasvu ruokkii koko Helsinki-Vantaan liiketoimintaa", jatkaa Haapasaari.

HEL_lahtoaula_T2_1"Organisaation ja tehokkuuden eteen on tehty paljon työtä", säestää viestintäjohtaja Mikko Saariaho.

Haapasaaren mukaan kolme pääkohtaa tulevaisuuden suunnitelmissa ovat kapasiteetti, houkutteleva kaupallinen tarjonta ja matkustajakokemus.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman ensimäisessä vaiheessa käyttöön otettiin uutta turvatarkastuskapasiteettia ja lähtöaulaan asennettiin uusia bag drop -automaatteja, joiden avulla matkatavaran luovuttaminen lennolle sujuu nopeasti.

Kaikkiaan kustannustehokkuutta parantavia ja resurssitarvetta pienentäviä Scan&Fly -automaatteja on käytössä 14 kappaletta. Lähtöselvitysautomaatteja lentoasemalta löytyy 62 ja palvelutiskejä 76.

Haapasaaren mukaan automaation lisääntyminen on lentoliikenteessä maailmanlaajuinen suuntaus. Itsepalvelu tuo matkustajille joustavuutta lähtöselvitysaikoihin, tasoittaa lentoaseman ruuhkahuippuja ja kasvattaa terminaalin kapasiteettia.

 

Kautta aikojen merkittävin palvelu-uudistus Helsinki-Vantaalla

Finavia_Anna_Gullsten_1Sujuvuuden ja tehokkuuden parantamisen lisäksi Helsinki-Vantaalla uudistetaan palvelutarjontaa. Sitä Finavia kehittää yhdessä kumppaneidensa kanssa asiakkaiden toiveiden ja kuluttajatutkimusten pohjalta.

Kansainväliset toimijat ovat investoineet palvelu-uudistukseen 35 miljoonaa euroa. Finavian oman pääomituksen ulkopuolelta rahoitusta on tarvittu vain seitsemän miljoonaa euroa. Hankkeen arvoidaan luovan ainakin 200 uutta työpaikkaa yhteistyökumppaineiden kautta.

"Kyseessä on mittavin, koskaan Helsinki-Vantaalla kerralla tehty palvelu-uudistus. Lentoasemalla avataan noin 70 uutta tai uudistuvaa palvelupistettä. Muutokset tehdään pääasiassa vuoden 2014 aikana", sanoo liiketoimintajohtaja Anne Gullstén Finaviasta.

Ravintolatarjonta monipuolistuu ja kesällä avataan uusia kansainvälisten huippubrändien myymälöitä. Tavoitteena on vastata nykyistä paremmin kasvavan ja kansainvälistyvän matkustajakunnan kysyntään.

Uusia ravintolatulokkaita ovat esimerkiksi Grab and Fly, Urban Food Market, Freshly Made, Johan&Nyström sekä Two Tigers Sushi and Noodle. Kansainvälisestä muotitarjonnasta vastaavat muun muassa Hugo Boss, Burberry ja Ralph Lauren.

"Helsinki-Vantaa nähdään valtavan kiinnostavana kauppapaikkana. Multibrändit ja monobrändit toimivat toimivat samassa ympäristössä", kertoo Gullstén.

HEL_GLO_hotelli_1Muita lentoaseman huippumerkkejä tulevat olemaan Porsche Design, Armani Jeans, Versace Collection, Sunglasses, Bally, Loewe, Etro ja Montblanc.

Samalla myös lentoaseman terminaalissa sijaitseva Glo hotelli on uudistunut. Hotellin huoneista 35 on kokenut täyden uudistuksen. Seuraavan vaiheen valmistuessa hotelli tarjoaa jo 77 uutta huonetta keskellä terminaalia.


Liikkuva laboratorio kutsuu matkustajat kehittämään lentoasemaa

HEL_jooga_2Yllätyksellisyyttä ja elämyksiä matkustajille tuo TravelLab, liikkuva laboratorio. Sen avulla voidaan käytännössä testata matkustajilta saatuja ehdotuksia lentoaseman uusiksi palveluiksi. Testituloksia käytetään hyväksi matkustajakokemuksen kehittämisessä ja palveluita suunniteltaessa.

"Uusia ajatuksia voidaan kokeilla kevein konseptein. Arvioinnin jälkeen tehdään tarvittavia muutoksia. Elämme jatkuvan kehityksen kulttuurissa", sanoo Finavian palvelukehityspäällikkö Juha Vasko.

Tuoreimpia uudistuksia on Kainuu Lounge, jossa matkustajille on tarjolla opastettuja joogatunteja.

Travellabissa testataan kolmevuotta toimineen Quality Hunters -projektin tuottoa. Sosiaalisen median kautta projekti tavoitti noin 20 miljoonaa käyttäjää joiden ideoista on valittu 200 toteutettavaksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

HEL_jooga_1Kilpailu lentoyhtiöistä ja matkustajista on kansainvälisten lentoasemien välillä kiristynyt. Asiakaskokemuksesta on tullut yhä tärkeämpi erottautumistekijä.

"Mielenkiintoisten palveluiden ja hyvän asiakaspalvelun merkitys korostuu entisestään. Tutkimusten mukaan matkustajien tyytyväisyys Helsinki-Vantaata kohtaan on viime vuosina koko ajan parantunut. Tavoitteemme on, että tämä kehitys jatkuu", Haapasaari toteaa.

Matkustajat pääsevät kokemaan muun muassa perinteiset juhannustanssit, pop-up-joogaa sekä suomalaista kahvikulttuuria. TravelLab tuo testiin myös teknisiä palveluja. Tällaisia ovat esimerkiksi infotaulut, jotka antavat vinkkejä siihen, miten matkustajat voivat viettää aikaansa Helsinki-Vantaalla.

Matkustajat ovat testanneet TravelLabin ensimmäisiä palveluprototyyppejä toukokuun alkupuolelta lähtien. Kaksivaiheinen Travellab lupaa syksyllä alkavan toisen vaiheen mukana vielä lisää uusia kokemuksia.


Finavian kehitysohjelma tähtää lentoaseman kilpailukyvyn vahvistamiseen

helsinki_airport_terminal2_front_design_1Helsinki-Vantaan matkustajamäärä nousi viime vuonna ennätykseensä ja ylitti ensimmäistä kertaa 15 miljoonan matkustajan rajan. Kasvu on jatkunut myös tämän vuoden tammi-huhtikuussa, jolloin Helsinki-Vantaan matkustajien määrä on kasvanut noin viisi prosenttia.

Finavia kasvattaa aktiivisesti lentoliikennettä. Tänä keväänä uusina lentoyhtiöinä Helsinki-Vantaalla toimintansa ovat aloittaneet S7 ja Eurolot.

helsinki_airport_satellite_terminal_design_2Finavian vuoden alussa käynnistämä 900 miljoonan euron kehitysohjelma kasvattaa lentoaseman kapasiteettia, kehittää palvelua ja parantaa liikennejärjestelyjä. Helsinki-Vantaa valmistautuu vastaanottamaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä.

"Kilpailu Euroopassa on kovaa ja 900 miljoonan euron panostus on linjassaan muiden toimijoiden suunnitelmien kanssa", kertoo Haapasaari.

"Seuraamme toimintaympäristöä tarkasti ja reagoimme markkinatilanteen mukaisesta",täsmentää Haapasaari.

Matkustajamäärän nousu tuo alueelle kuudessa vuodessa noin 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa. Kehitysohjelman puolestaan arvioidaan tarjoavan työtä noin 14 000 henkilötyövuoden verran.

Lue myös: