Helsinki-Vantaan kolmivuotinen asematasoremontti valmistuu - kapasiteetti kasvaa monin tavoin

HEL_PL_4(Päivittynyt klo 14.42) Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasolla toteutettu mittava kolme vuotta kestänyt perusparannustyö valmistuu joulukuun lopussa. Vuonna 2018 kännistyneiden töiden aikana asematasolla on uusittu lentokoneiden pysäköintipaikat, parannettu rullaustieyhteyksiä ja lisätty jäänpoiston kapasiteettia. Keskeistä oli myös energiatehokkuuden parantaminen.


Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Lentoliikenteen ympäristövaikutukset vähenevät entisestään, kun asematason infrastruktuuri uusittiin. Kyseessä on noin 32 miljoonan euron urakka.

Töiden yhteydessä vaihdettiin noin 500 rullaustien keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Helsinki-Vantaan 14 000:sta liikennealueen valaisimesta puolet on nyt vaihdettu energiatehokkaiksi.

Finavia_HanssonFinavia saavutti vuonna 2019 hiilineutraaliuden kaikilla lentoasemillaan. Seuraavaksi yhtiö tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2030 mennessä, jolloin lentoasemien hiilipäästöt olisivat nollassa ilman kompensointitoimenpiteitä.

"Kyse on suuruusluokaltaan mittavasta peruskorjauksesta, joka osaltaan auttaa Finavian ilmasto-ohjelman nettonollapäästötavoitetta. Helsinki-Vantaa on ollut hiilineutraali jo vuodesta 2017 alkaen, ja nyt katsomme eteenpäin", kertoo Finavian johtaja Henri Hansson.


13 uusittua konepaikkaa ja lisää jäänpoistokapasiteettia


Seitsemäntoista jalkapallokentän kokoisella työmaalla aloitettiin peruskorjaus huhtikuussa 2018. Työ tehtiin kolmena perättäisenä kesänä, minkä ansiosta vaikutukset lentoliikenteelle olivat mahdollisimman vähäiset.

HEL_PL_1Koronaviruspandemian seurauksena asematasolla töitä kuluneen vuoden aikana helpottanut myös lentokoneiden vähäisyys. Lentoja on vähemmän ja valtaosa koneista on lennätetty Helsinki-Vantaalta muualle pitkäaikaissäilytykseen.

"Yhden lentokoneen pysäköintipaikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusittiin 13 konepaikkaa vastaamaan nykykoneiden kuormitusta", sanoo Hansson.

Asematason peruskorjauksen myötä saatu lisäkapasiteetti tehostaa talvikauden lentoliikennettä. Lentokoneiden rullaukset hoituvat nyt aikaisempaa tehokkaammin, ja esimerkiksi yksi rullausteistä muutettiin laajarunkokelpoiseksi. Kyseessä on rullaustie AV, joka on 5. marraskuuta lähtien soveltunut siivenkärkiväliltään jopa 65 metriä leveälle laajarunkokoneelle rullaustie Y:n ja VG:n väliltä. 

Osa lentokoneiden seisontapaikoista varustettiin järeillä suojarakenteilla, jotka mahdollistavat lentokoneiden jäänesto- ja poistokäsittelyn. Paikat viemäröitiin ja varmistettiin, ettei glykolia pääse maaperään. Investoinnilla pystytään vähentämään Helsinki-Vantaan vesistökuormitusta.

"Uudistuneen asematason myötä voimme palvella lentoyhtiöitä ja matkustajia entistä sujuvammin ja ympäristöystävällisemmin. Kun maailma koronapandemian jälkeen taas aukeaa, olemme valmiita", päättää Hansson.

Päivitys kello 14.42: Lisätty täsmennetty tieto nykyisin myös laajarunkokoneelle soveltuvasta rullaustiestä. 

Lue myös artikkelimme, jossa kerrotaan myös asematasotöistä: Helsinki-Vantaan laajennustyöt etenevät - pandemian hiljentämät lentoasemat valmiina avaukseen