Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin T2 non-schengen -alueen terminaalilaajennukset ovat valmistuneet. Viimeisimpänä avattiin kokonaisuudessaan ns. Pohjoinen-laajennus, jonka joustava tilankäyttö venyy tarvittaessa non-schengen tai schengen-alueen lentojen tarpeisiin. Suuri ulospäin näkymätön prosessimuutos tapahtui terminaalin uumenissa jo aiemmin, kun matkustajien kulku muuttui omiin kerroksiinsa. Entiset kapeat yhdyskäytävät portaikkoineen vaihtuivat moderneiksi ja valoisiksi sekä tilaviksi kulkuväyliksi. Finavia avasi ns. Pohjoisen-laajennuksen tiloja elokuun lopulla ja kokonaisuudessaan 1. syyskuuta 2021. Lentoposti.fi tutustui uusiin valoisiin kulkureitteihin niiden loistaessa puhtauttaan elokuun loppupuolella sekä syyskuussa. Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukoliikennealueen viimeinenkin laajennushanke on saatu maaliin ja kaikki on sen osalta valmista. Kahdeksan vuotta kestäneen laajennushankkeen aikana kaukolentojen aluetta on laajennettu kuudessa eri vaiheessa. Ensimmäisenä vuonna 2016 valmistui ns. bussiporttialue 50 A-M. Seuraava vaihe eli eteläsiipi valmistui vuonna 2017. Sitä seurasi uusi vaihtomatkustajien turvatarkastusalue ja terminaalin kulmaukseen rakentuneen Aukion avaus vuonna 2019. Myös länsisiipi avattiin kahdessa osassa vuoden 2019 aikana. Viimeisenä valmistuu uusi porttialue 37-39. Helsinki-Vantaan lentoaseman Non-Schengen-lennoille ja matkustajille tarkoitettu alue on uudistuksen jälkeen noin 55 000 neliömetrin kokoinen. Terminaali käsittää kahdeksan uutta pysäköintipaikkaa laajarunkokoneille, 11 uutta liiketilaa erilaisille palveluille, myymälöille, kahviloille ja ravintoloille. Terminaalin uumeniin valmistui myös lisää matkatavarakapasiteettia. Asematason osalta uudistuksen ja saaneerauksen kohteena oli yli 300 000 neliömetrin kokoinen alue. Se vastaa yli 60 jalkapallokenttää. Uudistettu porttialue 37-39 otettiin operatiivisten lentojen käyttöön elokuun viimeisellä viikolla. Osa laajennushankkeen terminaalin sisäosista on ollut non-schengen-alueen osalta eli saapuvien matkustajien käytössä jo huhtikuusta 2021 lähtien. Laajennuksen toinen vaihe eli lähtevien matkustajien porttialue otettiin operatiiviseen käyttöön 1. syyskuuta. Muutoshankkeen aikana porttialue 31-34 nimettiin uudelleen ja se on nykyisin käytössä joustavasti non-schengen-alueelle sekä schengen-alueelle suuntautuvien lentojen käyttöön. Ensivaiheessa on suunniteltu, että kesään 2022 saakka uudistetulta porttialueelta lähtee lentoja vain schengen-alueelle. Lähtöporttialuetta voidaan rajata lentokohteiden mukaan ja tuolloin myös terminaalin sisällä matkustajille on esillä erilaiset porttinumerot. Non-Schengen -lentojen osalta lähtöportit ovat 37 (W34), 38 (W35) ja 39 (W36), kun schengen-alueelle suuntaavien lentojen osalta samaiset portit ovat 34 (W34), 35 (W35) ja 36 (W36). Tehokkaampia prosesseja mahdollistetaan myös asematasolla, sillä lentokoneiden pysäköintipaikkoja on kasvatettu. Näin työskentely lentokoneiden kääntöjen aikana tehostuu. Toinen merkittävä toimintaa tehostava muutos koskee lähtöportteja, joista kaksi on monikäyttöisiä MARS-matkustajasiltoja (Multiple Apron Ramp System). Matkustajasiltoihin W34 ja W36 voidaan paikoittaa yhden laajarunkokoneen sijaan kaksi kapearunkokonetta. Pysäköintipaikkojen laajennus mahdollistaa laajarunkokoneen pysäköitymisen keskimmäiseen matkustajasiltaan vaikka viereisillä paikoilla olisi jopa neljä kapearunkokonetta. Tällaiseen käyttöön matkustajasiltoja käytetään vasta myöhemmin syksyllä. Jos yhteen matkustajasiltaan on kiinnittyneenä kaksi kapearunkokonetta tullaan koneeseen nousut ja poistumiset suorittamaan yksi kone kerrallaan. Kyseinen laajennushanke poisti käytöstä hankalan matkustajasiltojen luona olleen lasikäytävän, jossa ovia avattiin ja suljettiin eri porteilla lähtevän ja saapuvan liikenteen mukaan. Laajennus nosti Helsinki-Vantaan suurten lentoasemien joukkoon, kun matkustajat kulkevat non-Schengen-alueella kahdessa kerroksessa. Ammattitermein laajennus mahdollisti siis ns. likaisten matkustajien saapumisen Helsinki-Vantaalle Schengen-alueen ulkopuolelta kokonaan omaa erillistä reittiä pitkin jatkolennon turvatarkastukseen tai matkatavara-aulaan ja edelleen pois turvatarkastettujen matkustajien alueelta. Artikkeli: Helsinki-Vantaan laajennustyöt etenevät - pandemian hiljentämät lentoasemat valmiina avaukseen Lue myös:
|
|||