Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on nyt saavuttamassa pisteen, jossa ei enää vain rakenneta uutta, vaan vanhaa joudutaan purkamaan uuden alta. Terminaalin 2:n edessä sijaitseva P1- ja P2-pysäköintihallit katoavat Helsinki-Vantaan uuden sisäänkäynnin tieltä tammikuussa 2019. Tämä tietää niihin aiemmin autonsa pysäköineille matkustajille pidempiä kävelymatkoja. Myös Pikaparkki siirtyy. Finavia kuitenkin muistuttaa, että terminaali T2:n edestä uudisrakennuksen alta purettavan parkkihallin noin 30 vuoden käyttöikä ja 13 miljoonaa pysäköityä autoa on komea saavutus. Tammikuun alusta alkaen auto tulee jättää jollekin muulle lentoaseman pysäköintialueelle. Kärvistelyä ja hermoja pysäköinnissä vaaditaan parin vuoden ajan, kunnes uusi parkkihalli valmistuu ja lähemmäs terminaali 2:ta pääsee taas pysäköimään. Aiemmat massiiviset laajennukset kenttäalueen puolella eivät juuri ole näkyneet matkustajille. Nyt käynnistyvä Keskiterminaalin rakentaminen tuo työmaan kuitenkin aivan keskelle matkustajavirtojen tärkeintä kulkuväylää. Finavia kuitenkin vakuuttaa, että liikenteen sujuvuus on huomioitu suunnitelmissa. Kuvassa yllä havainnekuva siitä, miltä tuleva City Hall -keskiterminaali P1 ja P2 -parkkitalojen paikalla näyttää. Lue lisää linkistä jutun lopussa. P3 ja P5 jatkossa lähimpänä terminaalejaTammikuun alusta lentoaseman kaikkia matkustajia, vastaanottajia ja muita kentällä asioivia palvelevat pysäköintihallit P3 ja P5 sekä ulkoalueet P4A ja P4B. Pysäköintihalli P3 sijaitsee terminaali T1:n edustalla. Etäisyys P3:n ja terminaali T2:n välillä on noin 300 metriä. Saman verran matkaa terminaali 2:een on myös uusimmasta pysäköintihalli P5:sta (kuvassa oikealla), jota äskettäin laajennettiin. Ulkoalueilta kävelymatkaa kertyy nyt enemmän. Terminaalien ja pysäköintialueiden välillä kulkee Finavian ilmainen parkkibussi. Ne, jotka ovat aikaisemmin pysäköineet P2-halliin tai P1:ssä sijainneelle Premium- ja sähköautojen latausalueelle, pysäköivät autonsa tammikuun alusta alkaen P3:een tai P5:een. Siksi on syytä varata aikaa, jotta varmasti ehtii ajoissa siirtyä pysäköintialueilta lentokoneeseen. Finavian mukaan parkkipaikka lentoasemalta kannattaa aina varata etukäteen – näin voi varmistaa pysäköintipaikan halutulta alueelta. Aikaiset varaajat voivat myös säästää pysäköinnin hinnasta. Sujuvuutta ja nopeutta arvostaville asiakkaille avataan uusi Premium-parkki P3-pysäköintitaloon tammikuun alussa. Premium-alueelle johtaa oma sisään- ja ulosajoväylä. Matkaa terminaali T2:een on noin 300 metriä ja terminaali T1:een muutama kymmen askelta. Kentällä asioivien pikapysäköintiin muutoksiaVastaanottajia ja muita kentällä pikaisesti asioivia palvellut pikaparkki T2 poistuu myös käytöstä tammikuussa. Jatkossa terminaali T2:ssa ja terminaali T1:ssä asioivia pyydetään pysäköimään P3:ssa, jonne nykyinen P3:n edessä sijaitseva pikaparkki siirtyy. Uusi pikaparkkialue sijaitsee sisäänajotasolla. Matkustajat voi edelleen jättää terminaalin eteen. Pysähtyminen pariksi minuutiksi on sallittu. Pysäköinti terminaalin edessä sen sijaan on kielletty, eikä kuljettaja esimerkiksi voi poistua autosta terminaalin sisälle. Taksiasemat ja bussilaiturit säilyvät entisillään paikoillaan terminaalien 1 ja 2 edessä. Terminaali 2:n laajentaminen aiheuttaa lisää muutoksia kulku- ja ajoreitteihin myöhemmin keväällä 2019. Finavia tiedottaa niistä erikseen. Lentoasema-alueelta on jo aiemmin purettu runsaasti vanhoja rakennuksia terminaalilaajennusten alla, mutta se on tapahtunut kenttäalueen puolella. Esimerkiksi käytännössä kaikki Finnairin tekniikan alueen rakennukset moottorikorjaamoa ja LEKO 7 -hallia lukuunottamatta on purettu jo vuosia sitten. Kuvassa yllä katoaa ns. kaarihalli. T.T.
|
|||