Ilmavoimat harjoittelee taktista ilmakuljetusta - luvassa henkilöstön- ja materiaalin pudotustehtäviä

CASA_Kuopio_kiitotiellaIlmavoimat harjoittelee taktista ilmakuljetusta elokuun lopulla, kun Satakunnan lennoston Tukilentolaivue järjestää ATEX 20 -lentotoimintaharjoituksen Oulunsalon tukikohdassa. Lentotoimintaa varten ilmatilavarauksia on tehty myös mm. Kuopioon, Kajaaniin ja Kuusamoon sekä Pudasjärvelle.

ATEX 20 eli Airlift Tactical Exercise järjestetään 24.‒28. elokuuta 2020. ATEX 20 -harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 24. elokuuta noin kello 12, ja päättyy perjantaina 28.8. noin kello 16. Päivittäinen lentotoiminta ajoittuu kello 7‒20 väliselle ajalle.

Learjet_Jokioisilla_2018Kyseessä on ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston tärkein vuosittainen harjoitus. Pääasiassa Oulunsalon tukikohdasta lennettävän harjoituksen tavoitteena on kouluttaa ja harjoittaa kuljetuskonemiehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön osana ilmaoperaatioita.

Harjoituksessa lennetään Airbus (CASA) C-295M -kuljetuskoneilla, Learjet 35 A/S -suihkukoneilla ja Pilatus PC-12NG -yhteyskoneilla. Oulunsalon lisäksi kuljetus- ja yhteyskoneet toimivat Pudasjärven lentopaikalta sekä Kajaanin ja Kuusamon lentokentiltä. Harjoituksen yhteistoimintakierroksiin osallistuu myös enimmillään 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Rissalan ja Rovaniemen tukikohdista käsin.

C295_Jamijarvella_ilmavoimatTaktiseen kuljetuslentotoimintaan liittyen harjoitellaan myös henkilöstön- ja materiaalinpudotustehtäviä Airbus (CASA) C-295M -kuljetuskoneilla.

Enimmillään C-295 -koneella voidaan kuljettaa polttoaine mukaan luettuna 10 tonnin hyötykuorma, joka voi koostua rahdista tai 60 matkustajasta. Kaikkiaan ilmavoimilla on kolme tällaista kuljetuskonetta.

ATEX 20 -harjoituksen lennot suuntautuvat Oulun, Rovaniemen, Kuusamon ja Kuopion väliselle alueelle. Aina lentopinnalla 660 yltävät ilmatilavaraukset ja niiden suoja-alueet tuovat rajoituksia mahdolliselle kaupalliselle lentoliikenteelle. Koronapandemian aikana tällaisia lentoja on normaalia vähemmän.

Ilmavoimat_PIHarjoituksen taktisesti haastaviin skenaarioihin liittyy kuljetus- ja yhteyskoneiden lentoja matalilla lentokorkeuksilla sekä yksittäisiä F/A-18 Hornetilla korkealla lennettäviä ylisoonisella nopeusalueella tapahtuvia lentoja, jotka voivat olla kuultavissa maassa pamauksina.

Harjoituksessa käytetään lisäksi Hornetien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja.

ATEX 20 toteutetaan pääasiassa kantahenkilökunnan voimin, ja harjoitushenkilöstö noudattaa koronaviruksen (COVID-19) ehkäisemiseksi ohjeistettuja varotoimenpiteitä.