Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Helsinki-Vantaalta Tukholman Arlandaan lähtöä tehnyt Bombardier Challenger CL600 -liikesuihkukone rullasi aktiiviselle kiitotielle ilman lennonjohtoselvitystä keskiviikkoaamupäivänä hieman ennen kello 11.00. Samanaikaisesti kyseiselle kiitotielle 15 oli saapumassa Norran operoima Embraer E190 -matkustajakone (OH-LKF). Tällä Finnairin Brysselistä saapuneella lennolla AY1550 oli lennonjohdon laskulupa kiitotielle.
Onnettomuustutkintakeskus sai tiedon tapahtuneesta normaalin päivystysmenettelynsä kautta.
Kiitoteille johtavien rullausteiden pysätysvalorivit olivat OTKESin mukaan kuitenkin käytössä. Rullaaminen kyseisten punaisten valojen yli ei ole sallittua ennen niiden sammuttamista kuin poikkeustapauksissa. Liikesuihkukoneen ohjaamoäänitallennin on jo tutkijoiden hallussa ja lentoarvotallennin on myös tulossa tutkintakäyttöön. Edellisen kerran Helsinki-Vantaalla tapahtui kiitotiepoikkeama tiistaina 23. tammikuuta. Tuolloin Finnairin lennolla ollut Norran ATR72-potkuriturbiinikone oli törmätä kunnossapidon lumenpoistokalustoon. Suomen toistaiseksi vakavin kiitotiepoikkeama sattui vuonna 1990, kun Finnairin McDonnell Douglas MD-87 törmäsi laskukiidossa kiitotiellä seisoneeseen huoltoautoon. Kiitotiellä työskennelleet huoltomiehet havaitsivat laskeutuvan koneen ja juoksivat turvaan. Matkustajakone osui ajoneuvoon romuttaen sen täysin. Koneen oikea päälaskuteline kääntyi 180 astetta ja renkaat puhkesivat. Ohjaajat saivat koneen pysymään kiitotiellä. Kyseessä oli kommunikointivirhe. päivitys 25.1 klo 09.15: Lisätty ANS Finlandin kertoma tieto siitä, ettei huonon näkyvyyden menetelmät olleet käytössä. OTKES ei vielä illalla tietojensa pohjalta voinut vahvistaa LVP-menetelmien mahdollista käyttöä. Lue myös:
|
|||