Kaksi A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökonetta harjoittelee Raumanmerellä Hornetien kanssa

a10_net_gau8_usafIlmavoimat osallistuu Yhdysvaltain Ilmavoimien 442:n Fighter Wing FS303 kanssa kahdenväliseen lentokoulutustapahtumaan 24.8.-11.9. Mukana on suomalaisten Hornetien ohella kaksi USAF:n A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökonetta.

Lentotoiminta toteutetaan arkipäivisin pääosin Porin länsipuolisella merialueella Raumanmerellä Suomen ilmatilassa sekä kansainvälisessä ilmatilassa. Tapahtuma-alueella suoritetaan päivittäin yksi yhteistoimintakierros.

a10_lajes_net_usafSuomesta yhteistoimintakierroksiin osallistuu kaksi McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Yhdysvallat lentää kahdella Fairchild A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökoneella.

Koulutustapahtumassa lennetään yhteistoimintakierroksia päiväsaikaan maanantaista perjantaihin yksi kierros per päivä. Perjantaina 4. syyskuuta ei lennetä.

Suomalaiskoneet osallistuvat lentokierroksiin omista kotitukikohdistaan käsin ja Yhdysvaltojen koneet Viron Ämarista. Yhteistoimintakierroksiin osallistuvat Hornetit tukeutuvat viikolla 35 Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Viikot 36 ja 37 operoidaan puolestaan Karjalan lennostosta Rissalasta.

Koulutustapahtuma tukee kustannustehokkaasti ilmavoimien hävittäjäohjaajakoulutusta ja Suomen puolustuskyvyn kehittämistä. Lisäksi tavoitteena on harjoitella kansainvälisen toiminnan edellyttämiä erityispiirteitä, jotka liittyvät lentojen suunnitteluun, toteutukseen ja läpikäynteihin.

Kylmän sodan soturi

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II on suunniteltu 70-luvun alussa pysäyttämään Varsovan liiton panssarien hyökkäystä länteen. Ensilentonsa se teki 1972.

a10_lajes_2net_usafKone on rakennettu massiivisen 30 mm GAU-8 Gatling-tykin ympärille (kuva oikealla). Ohjaamoa ympäröi titaanipanssarin muodostamassa "amme".

Thunderboltia - tai Warthogia, kuten se yleisesti tunnetaan - ei koskaan tarvittu idästä tulevan panssarivyöryn pysäyttämiseen. Myohemmin se on osoittanut kykynsä mm. Persianlahden sodissa.

CAS-lähitulituki (Close Air Support) 30 mm tykillä on A-10:n erikoisalaa, varsinkin oloissa joissa USAF:lla on ilmaherruus.

Yhdysvalloissa ilmavoimat on jo pitkään ehdottanut A-10-koneiden käytöstä luopumista ja siirtymistä samoissa tehtävissä F-35 Lightning II -koneisiin.

US Army kuitenkin vastustaa tätä, koska A-10:n 30 mm tykkiä, suurta asekuormaa, kykyä lentää maata hipoen ja kestää asevaikutusta on vaikeaa ellei mahdotonta korvata.

A-10:n nimessä oleva järjestysluku II viittaa siihen, että ensimmäinen samaa nimeä kantanut kone oli toisen maailmansodan Republic P-47 Thunderbolt. Se oli yksi suurimmista yhdellä mäntämoottorilla varustetuista hävittäjistä. Tämäkin Thunderbolt kunnostautui myös maavoimien tukitehtävissä. TT

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: