Kasvavaa LOCI-onnettomuuksien määrää pyritään vähentämään uusilla koulutusvaatimuksilla

To-the-skyViimevuosien lento-onnettomuuksien joukossa on ollut kasvava määrä turmia, jotka ovat johtuneet lentokoneen hallinnan menetyksestä. Nyt näiden ns. Loss of Control in Flight (LOCI) -onnettomuuksien syihin ollaan puuttumassa uusilla koulutusvaatimuksilla.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ovat yhdessä julkaisseet uusia koulutusvaatimuksia. Niiden myötä liikennekoneen ohjaajat saavat uutta koulutusta estämään lentokoneen hallinnan menettämiseen johtavat tilanteet.

"Lukuisat viimevuosien onnettomuudet ovat osoittaneet lentokoneen hallinnan menetyksen olevan suuri ongelma lentoturvallisuudelle. Tilanteen parantaminen on prioriteetissa kaikista korkeimmalla", sanoi EASA:n johtaja Patrick Ky.

Nykyinen lentokoulutus ei vaadi suuria yli 45 asteen kallistusten tai muiden epätavallisten asentojen oikaisujen koulutusta. Tilanteita on pyritty estämään automatiikan avulla. Yksi pahimmista viime vuosien LOC-I -turmista on mereen syöksynyt Air Francen AF447 onnettomuus.

Uusi UPRT-koulutus (upset prevention and recovery training) tähtää entistä parempaan koulutukseen. UPRT:n avulla varaudutaan odottamattomiin tilanteisiin, jotka voivat johtaa koneen hallinnan menettämiseen.

Koulutuksen päätarkoitus on estää lentokonetta joutumasta epätavalliseen lentotilaan, parantamaan lentäjän tilannetietoisuutta lentotiloista sekä tunnistaa lähestyvä hallinnan menetykseen johtava lentotila. Niiden lisäksi ohjaajat saavat valmiuden estää onnettomuus jo kehittyneen epätavallisen lentotilaan joutumisen jälkeen.

Koulutus sisältää maa- ja lentokoulutusta vaihtoehtoisesti lennonharjoittelulaitteella tai lentokoneella. Lisäksi miehistöille korostetaan koulutuksessa lennonharjoittelulaitteen rajoitetta sekä muita fysiologisia tekijöitä. Esillä on myös lentäminen ilman automatiikkaa sekä fly-by-wire -suojauksien menetykset ja saukkaukset korkealla.

Koulutusvaatimukset perustuvat kansainvälisen siviili-ilmailujärjestä ICAO:n standardeihin ja suosituksiin. Ne on kehitetty yhdessä EASA:n ja johtavien toimijoiden kanssa. Kaikkien eurooppalaisten lentoyhtiöiden ja kaupallisten liikelento-operaattoreiden on otettava uudet vaatimukset käyttöön toukokuuhun 2016 mennessä.

"Vaikka LOCI -turmat ovat harvinaisia niin 97 prosenttia niistä on viimeisten viiden vuoden aikana johtanut matkustajien ja miehistön kuolemaan. Yhteistyö EASA.n kanssa tässä tärkeässä maailmanlaajuisessa aloitteessa tulee vähentämään vastaavia tapauksia tulevaisuudessa", kommentoi IATA:n johtaja Tony Tyler.

ICAO doc 10011 (draft) Manual on aeroplane upset prevention and recovery training (PDF)