Uudistettu LSA-luokan kaksipaikkainen ja yksimoottorinen Junkers Flugzeugwerke GmbH Junkers A50 Junior (N50JG) esiteltiin valmiina Floridan Lakeland Linderin lentokentällä järjestetyssä Sun 'n Fun Aerospace Expossa.
Uusi kone perustuu edelleen historialliseen vuoden 1929 Junkers A50 Junior -koneeseen. Merkittävimmät muutokset uudistetussa koneessa ovat 80-hevosvoimaisen Armstrong-Siddeley -tähtimoottorin vaihtuminen neljäsylinteriseen 100-hevosvoimaiseen Rotax 912iS -moottoriin ja laskutelineiden vaihtuminen Beringer-jarruilla varustetuiksi. Uudistettuihin laskutelineisiin on tarvittaessa saavilla myös muotosuojat.
Koneessa on 120 litran vetoinen polttoainetankki ja kulutus on 15 litraa tunnissa. Matkalentonopeutta luvataan 100 solmua eli noin 185 km/h. Koneen maksimi lentoonlähtöpaino on 600 kg ja tyhjäpaino on 385 kg. Junkers A50 Junior -kone tulee tarjolla kuudessa eri värivaihtoehdossa, jonka lisäksi on tarjolla muutamia erilaisia nahkaverhoiluvahtoehtoja. Suosikkiversioksi voisi kuitenkin veikata perinteistä alumiinin väriä. Myös tämä historiallinen lentokonehanke on viivästynyt monien muiden tavoin. Nyt uusi kone on kuitenkin tulossa Yhdysvaltain markkinoille vielä syksyllä 2023 eli noin puolitoista vuotta odotettua myöhemmin. Hintalappu vaihtelee versiosta riippuen 199 000 - 220 000 Yhdysvaltain dollarin välillä. Valmistaja Junkers Flugzeugwerke AG perustettiin Sveitsissä vuonna 2018. Yhtiö valmistaa markkinoille replikoita historiallisista Junkers -koneista kuten Junkers F 13 -koneista, joista ensimmäinen lensi vuonna 2016. Alkuperäinen F 13 lensi jo vuonna 1919. Nyt uudelleen markkinoille tulevan replikan esikuva eli alkuperäinen Junkers A50 Junior lensi ensilentonsa helmikuussa 1929. Kyseisen vuoden aikana niitä rakennettiin 69 kappaletta, joka oli kansainvälisen ilmailuliitto FAI:n maailmanennätys. Konetyypillä saavutettiin sen historian aikana useita erilaisia ennätyksiä. Junkers A50 Junior oli nousemassa kovaa vauhtia kohti jokamiehen lentokonetta, mutta väliin ehti kuitenkin talouden lama.
Paremmin hänet tunnetaan kuitenkin ennätyslennoistaan Junkers A 50ce Junior (ent D-1915, S/n: 3530) -koneella. Se vamistui Saksassa 1920-luvun lopulla. Bremer lensi OH-ABB:llä Helsingistä Kapkaupunkiin ja takaisin vuonna 1932. Vuonna 1933 hän lensi koneella maapallon ympäri mutta valtamerten ylitykset tapahtuivat laivalla. Koneen rekisteritunnus OH-ABB tulee Bremerin vaimon Astrid Bremerin nimikirjaimista ja toinen B siitä, että kyseessä oli Bremerin toinen kone. Vuodesta 1976 lähtien Helsinki-Vantaan terminaalissa esillä ollut Junkers Junior -kone väisti lentoaseman laajenemista ja muutti Suomen Ilmailumuseolle joulukuun 2018 puolivälissä. OH-ABB on nykyisin esillä ilmailumuseon näyttelyssä Helsinki-Vantaan lentoaseman välittömässä läheisyydessä. MH Lue myös:
|
|||