Liikenneasioista vastaava komission varapuheenjohtaja Siim Kallas totesi, että EU:n musta lista otettiin alun perin käyttöön Euroopan ilmatilan ja kansalaisten suojelemiseksi, mutta se voi myös toimia herätyksen tavoin niille maille ja lentoyhtiöille, joiden turvallisuudessa on parantamisen varaa. ”Tänään osoitimme, että olemme valmiita poistamaan listalta maita ja lentoyhtiöitä, jos ne osoittavat olevansa sitoutuneita ja kykeneviä panemaan kansainväliset turvallisuusnormit täytäntöön kestävällä tavalla. Hyviä edistysaskeleita ovat Filippiinien, Venezuelan ja Mauritanian lisäksi ottaneet monet Afrikan maat”, jatkoi komissaari. Komission hyväksymä päätös perustuu Euroopan lentoturvallisuuskomitean yksimieliseen lausuntoon. Lentoturvallisuuskomitea koostuu EU:n kaikkien 28 jäsenvaltion sekä Norjan, Islannin, Sveitsin ja EASA:n turvallisuusasiantuntijoista.
Philippine Airlines on ensimmäinen filippiiniläinen lentoyhtiö, jolle on vuoden 2010 jälkeen annettu lupa lentää Euroopassa. Muiden Filippiineillä rekisteröityjen lentoyhtiöiden toimintakieltoa jatketaan.
Libyan siviili-ilmailuviranomaisten kanssa käytiin keskusteluja. Komitea pani merkille tapahtuneen kehityksen, mutta Libyan siviili-ilmailuviranomaiset sopivat säilyttävänsä kaikkiin Libyassa hyväksyttyihin lentoyhtiöihin sovellettavat vapaaehtoiset rajoitukset. Vapaaehtoiset rajoitukset tarkoittavat, että Libyan lentoyhtiöitä estetään liikennöimästä EU:hun, kunnes ne on sertifioitu kokonaan uudelleen kansainvälisten turvallisuusnormien mukaisesti. Komissio ja Euroopan lentoturvallisuuskomitea seuraavat edelleen tiivisti näiden toimenpiteiden täytäntöönpanoa.
Komissio tunnusti turvallisuusvalvontaviranomaisten ponnistelut siviili-ilmailujärjestelmien uudistamiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi Kongon demokraattisessa tasavallassa, Indonesiassa, Kazakstanissa, Libyassa, Mauritaniassa, Mosambikissa, Filippiineillä, Venäjällä ja Sudanissa. Perimmäisenä tavoitteena on taata kansainvälisten turvallisuusnormien tosiasiallinen noudattaminen. Komissio tukee ja avustaa aktiivisesti jatkossakin näiden uudistusten toteuttamista yhteistyössä ICAOn, EU:n jäsenvaltioiden ja EASAn kanssa.
Mustan listan liitteessä B luetellaan lentoyhtiöt, jotka voivat liikennöidä EU:ssa mutta joihin sovelletaan tiukkoja rajoituksia ja ehtoja. Sitä muutettiin Air Madagascarin ja kazakstanilaisen Air Astanan lentokaluston uusimisen huomioon ottamiseksi: Air Madagascarilla on nyt lupa käyttää yhtä lisäkonetta, ja liitteestä poistettiin Air Astanan vanha Fokker, jota ei enää käytetä.
Mustalla listalla 280 lentoyhtiötä
Lisäksi musta lista sisältää seuraavat 10 lentoyhtiötä, joihin sovelletaan toimintarajoituksia ja joilla on lupa liikennöidä EU:hun tiukoin ehdoin: Air Astana Kazakstanista, Afrijet, Gabon Airlines ja SN2AG Gabonista, Air Koryo Korean demokraattisesta kansantasavallasta, Airlift International Ghanasta, Air Service Comores Komoreilta, Iran Air Iranista, TAAG Angolan Airlines Angolasta ja Air Madagascar Madagaskarilta. EU:n lentoyhtiöiden "musta lista" (PDF-tiedosto)
|
|||