Lokki huputettiin kunnostusta varten

dakota_museoVantaan asuntomessujen vetonaulaksi menossa oleva Douglas DC-3 OH-LCD Lokki on parhaillaan Suomen Ilmailumuseon pihalla kunnostettavana. Se on saanut etuosansa peitteeksi teltan, jonka alla töitä tehdään. Vuosia ulkosalla olleesta koneesta poistetaan ajan patina.

Asuntomessuilla DC-3 muistuttaa lentoliikenteen kehityksen merkityksestä Vantaan kaupungille. Kuluvan vuoden Asuntomessut järjestetään Vantaan Kivistössä, joka sijaitsee kesällä avattavan Kehäradan aseman tuntumassa lähellä Hämeenlinnan moottoritien ja KehäIII:n risteystä. Helsinki-Vantaan lentoasemalle on vain noin 10 kilometrin matka

Lokki_1OH-LCD seisoi pitkään Finnairin tekniikan alueella. Viimeksi Lokki on ollut esillä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, jossa se sijoitettiin 60-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä matkustajien nähtäville kiitotien 04R sivustan rullaustien varrelle. (vasemmalla). Kone hinattiin 25. syyskuuta sääsuojaan Blue1:n kangashalliin siipien irrotusta varten ja sieltä edelleen Ilmailumuseon pihaan.

Kunnostustyö tehdään pääosin vapaaehtoisvoimin ja siihen osallistuu mm. Ilmailumuseoyhdistys ry:n jäsenistöä. Lokin tulevaisuus asuntomessujen jälkeen on vielä avoinna. Tavoitteena on, että kone saisi arvoisensa paikan esimerkiksi muistomerkkinä Ilmailumuseon ympäristöön rakentuvan Aviapoliksen alueella.

Ramirent on toimittanut sääsuojan, jonka asennus alkoi maaliskuun alkupuolella. Sääsuoja ei peitä Lokkia kokonaan, vaan konetta joudutaan liikuttamaan aika-ajoin niin, että kulloinkin työstettävä kohta saa suojan.

Aero-Oyn-Douglas-DC-3-OH-LCD-Malmin-lentoasemalla-maaliskuussa-1948Airveteran Oy:n nykyisin omistama Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3, sotilasversiona C-47A) hankittiin Aeron (nykyisin Finnair) käyttöön vuonna 1947 Yhdysvaltojen sodan aikaisen kaluston ylijäämävarastoista. Se rakennettiin 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa.

Koneen sarjanumero on 19309. Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle.

museo_siirrot_1Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena.

Ilmavoimien kuljetuskoneena Lokki lensi tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986.

Airveteran Oy kunnosti Lokkia 90-luvulla, jonka jälkeen se on ollut ulkosäilytyksessä useissa eri paikoissa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella. +TT+

Lokki-muistomerkkihankkeen etenemistä voi seurata netissä osoitteessa www.lokkiprojekti.fi. Sivuilla kerrotaan myös mahdollisuuksista osallistua vapaaehtoistyöhön vaikkapa koneen himmenneiden ulkopintojen kiillottamisurakassa.

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: