Lumimyräkän ja ylityökiellon yhteisvaikutukset johtivat kaaokseen Helsinki-Vantaalla - viiveet jatkuvat

IMG_20171212_145241Helsinki-Vantaan yli tiistaina 12. joulukuuta pyyhkinyt lumimyräkkä, kovan kaakkoistuulen aiheuttama ainoastaan yhden kiitotien käyttömahdollisuus ja IAU:n ylityökiellon yhteisvaikutus johti kaaokseen Helsinki-Vantaalla. Finnair joutui perumaan yli 60 lentoa ja viiveet olivat tuntien mittaisia. Kerrannaisvaikutukset jatkuvat edelleen.

Kova lumisade ja kaakkoistuuli aiheuttivat merkittäviä viiveitä lentoliikenteelle Helsinki-Vantaalla. Lentokentän kunnossapito oli täystyöllistetty kiitotien, rullausteiden sekä asematason aurauksissa.

lumi_vantaa_1217_3Tuuliolosuhteiden ja lumisateen yhteisvaikutuksen seurauksena käytössä oli vain lentokentän poikkikiitotie 15/33. Se hidasti merkittävästi lentoliikennettä, kun kiitotietä on aurattava lyhyin väliajoin ja se oli samanaikaisesti sekä lähtevän, että saapuvan liikenteen käytössä.

Aamupäivän aikana lennot viivästelivätkin jopa yli kaksi tuntia, joka johti niiden lähtövalmiuteen juuri alkuiltapäivän tuloruuhkan aikaan. Tuolloin tulevaa liikennettä oli merkittävästi ja käytännössä kahden laskevan lentokoneen jälkeen oli aina yhden lähtevän lennon vuoro päästä matkaan.

Pitkät viiveet sekä Ilmailualan unionin ja työnantajapuolen välisten neuvotteluiden seurauksen jo 15. marraskuuta aloitettu ylityökielto johtivat yhteisvaikutuksellaan illan mittaan oikeaan kaaokseen (Lentoposti.fi on kertonut IAU:n sopimustilanteesta ja ylityökiellosta jo aiemmissa uutisissaan).

lumi_vantaa_1217_1Finnair tiedotti asiakkaitaan jo illalla varautumaan pitkiin myöhästymisiin lentojen lähdössä. Euroopan ja lähialueiden lennot olivat palaamassa Helsinki-Vantaalle myöhässä öiseen aikaan, jolloin koneiden purku ja matkustajien pääsy koneesta tulisi yön aikana käytettävissä olevien resurssien vähäisyydestä kestämään pitkään.

Odotettavissa olisi myös viiveitä matkatavaroiden toimituksessa. Finnair toimittaa kentälle jääneet matkatavarat asiakkaille myöhemmin kotiin.

Terminaaleissa ja asematasoilla ei ollut illan mittaan enää riittävää miehitystä eri tehtäviin ja samanaikaisesti usea lento saapui tai oli edelleen lähdössä matkaan. IAU:n jäsenet eivät jääneet tekemään ylimääräisiä tunteja vaan poistuivat työvuoron päätyttyä. Työvuoroissa olleet palvelivat asiakkaita ja pyrkivät edistämään lentoliikenteen sujuvuutta mahdollisuuksiensa mukaan.

lumi_vantaa_1217_4Ilmailualan unioni (IAU) aloitti ylityökiellon vaiheittain jo 15. marraskuuta. Toistaiseksi sen näkyvin vaikutus on ollut Finnairin huoltotoiminnan resursseissa, joista yhtiö on tiedottanut mm vuokrakoneiden käytöllä.

IAU:n mukaan lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen sopimuskausi päättyi 15. marraskuuta. Neuvottelut sen uudistamiseksi käynnistyivät jo syyskuun alussa.

Sopimuksen saavuttaminen on IAU:n mukaan osoittautunut monimutkaiseksi ja aikaa vieväksi prosessiksi. Syynä tähän ovat osapuolten toisistaan kaukana oleva näkymät toimialan tilanteesta ja vastuunkannosta.


Kymmeniä lentoja peruttiin - matkustajat jonottivat terminaalissa

Lähtevän liikenteen osalta matkustajat saattoivat olla koneissa useiden tuntien ajan ja lopulta lentoja joudittiin perumaan kymmenittäin. Perumiset todennäköiset syyt olivat lentävän henkilökunnan työaikarajojen täyttymiset sekä kohdekenttien aukiolojen tuomat rajoitteet.

Finnair joutui perumaan päivän ja illan aikana yli 60 yhdensuuntaista lentoa ja lisäksi useat lennot myöhästelivät tuntien ajan. Myöhään illalla Finnairin terminaalin asiakaspalvelupisteelle oli yli 100 metrin jono lentomatkustajia.

Lentojen viivästymiset koskivat Finnairin lisäksi yhtälailla myös muiden lentoyhtiöiden lentoja. Kaikkiaan lentoja peruttiin tiistaina yli 80.

lumi_vantaa_1217_2"Olemme äärimmäisen pahoillamme myöhästymisistä ja lentojen peruuntumisista. Pyydämme häiriöitä anteeksi kaikilta asiakkailtamme. Asiakaspalvelumme pääsi ruuhkautumaan pahasti, eikä Etelä-Suomesta löytynyt majoitustilaa kaikille asiakkaillemme, joiden vaihtoyhteys katkesi Helsinki-Vantaalla", sanoo Finnairin asiakaskokemusjohtaja Piia Karhu.

"Toimitimme asiakkaillemme lentoasemalle illan ja yön aikana ruokaa, juomista ja huopia kaiken saatavilla olleen määrän. Etsimme lepotiloja ensimmäiseksi lapsiperheille, vanhuksille sekä muille akuuttia lepoa tarvitseville matkustajille. Poikkeusjärjestelyt eivät nyt kuitenkaan olleet riittäviä, mistä olemme todella pahoillamme", jatkaa Karhu.

Finnair on etsinyt korvaavia yhteyksiä on etsitty ja viestitty asiakkaille läpi yön. Työ jatkuu vielä tänään keskiviikkona. Kun asiakkaalle on saatu tehty uusi varaus, se näkyy Finnairin mobiilisovelluksessa tai verkkosivuilla kohdassa Varaukseni.


Liikenteessä kerrannaisvaikutusten vuoksi häiriöitä vielä lähipäivinä

 Finnair on suunnitellut yön aikana miten liikenne saadaan normalisoitua mahdollisimman pian. Paluu normaaliin liikennekiertoon ja uudelleenreititys vie kuitenkin aikaa.

Tämän hetkisen arvion mukaan kotimaan ja Euroopan liikenteessä viivästykset ovat todennäköisiä tänään keskiviikkona, mutta suurimmalta osin liikenne palautuu normaaliksi torstain aikana. Kaukoliikenne palautuu normaaliksi suurimmalta osin torstaina.

Finnair tiedottaa mahdollisista peruutuksista ja myöhästymisistä suoraan asiakkaille tekstiviestein ja lisäksi se jakaa tietoa Twitterissä ja asiakaspalvelusivullaan

 Lue myös aiemmat uutisemme aiheeseen liittyen: