Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER (9M-MRO) katosi maaliskuun alussa Etelä-Kiinan merellä. Monien vaiheiden jälkeen etsinnät suunnattiin eteläiselle Intian valtamerelle Australian länsipuolelle. Mitään ei ole löytynyt, mutta alueella havaittiin paikanninlaitteen signaali. Lopuksi etsintäkoneista otettiin yhteiskuva. Etsintöjä johtava Australian Joint Agency Coordination Centre kertoi 30. huhtikuuta, että lähiviikkoina keskitytään tehostettuun vedenalaiseen etsintään. Miehittämätön Bluefin-21 sukellusalus on tutkinut jo 314 neliökilometrin alueen, joka määriteltiin paikanninlaitteen lähettämiksi epäiltyjen signaalien perusteella. Seuraavaksi etsinnät jatkuvat sen viereisillä alueilla, kunhan sääolosuhteet mahdollistavat vedenalaistoiminnan. Paikalle jää ainoastaan Australian puolustusvoimien apualus ADV Ocean Shield (kuvassa oikealla). Muutamia muita aluksia on valmiudessa ja siirtymässä alueelle tai pois sieltä. Kaikki muut laivat ja lentokoneet, jotka ovat osallistuneet monikansallisesti toteutettuihin etsintöihin, palaavat lähipäivinä tukikohtiinsa. Yksi Australian Lockheed AP-3C Orion -meritoimintakone jää valmiuteen, mikäli ilmaetsintää tarvittaisiin. Operaatio "Southern Indian Oceaniin" osallistuneita ilma-aluksia koottiin miehistöineen yhteiskuvaan nyt etsintöjen päätyttyä. Kuvat on otettu RAAF:n Perthin tukikohdassa. Etsinnöissä oli sen eri vaiheissa miehistöä ja kalustoa seitsemästä maasta: Australiasta, Malesiasta, Uudesta Seelannista, Yhdysvalloista, Kiinasta, Etelä-Koreasta ja Japanista. Koneiden miehistöillä on takanaan on pitkiä päiviä aution ja tyhjän merialueen yllä kaukana lähimmästä rannasta. Maaliskuun 18. päivänä käynnistyneissä etsinnöissä tehtiin yli 300 lentoa, jotka kattoivat 4,5 miljoonaa neliökilometriä merta. Mitään maaliskuun 8. päivänä kadonneeseen Boeing 777 -koneeseen liittyvää ei ole löydetty. Ainoa vihje on äänisignaali, jota epäiltiin lennontaltiontilaitteen vedenalaisen paikantimen lähettämäksi. Sekin hiipui pois, sillä laitteelle määritelty 30 vuorokauden toiminta-aika oli jo ylitetty. Yksittäisen sukellusaluksen mahdollisuus löytää koneen jäänteitä valtavan suurelta merialuuelta on pieni. Tosin on muistettava, että Air Francen onnettomuuskonetta etsittiin Atlantin pohjasta pari vuotta ennen kuin se löytyi. Silti on täysin mahdollista, että lento MH370 matkustajineen ja koneen miehistöineen on kadonnut lopullisesti.
|
|||