Malesia suunnittelee MH370:n jatkoetsintöjä - Ocean Infinity toimisi omalla riskillä

Malaysia Airlinesin 777Malesian siviili-ilmailuviranomainen DCA vahvistaa suunnitelman Malaysian Airlinesin lennon MH370 etsintöjen uudelleenkäynnistämiseksi. Amerikkalainen Ocean Infinity aloittaisi etsinnät omalla riskillä. Se saisi maksun vain jos kadonnut Boeing 777-200ER -laajarunkokone löydetään. Etsintähankkeen sopimusneuvottelut ovat edelleen kesken.

DCA kertoo Malesian arvioineen tarjouksia huolella ja asiasta on raportoitu myös Australialle ja Kiinalle. Malesia jatkaa neuvotteluja etsinnän ehdoista Ocean Infinity kanssa. Sopimusta hankkeesta ei ole solmittu ja etsintöjen alkamisesta ei siis vielä ole varmuutta.

Mikäli sopimus saadaan solmittua aikoo Malesia päästä asiasta yhteisymmärrykseen Australian ja Kiinan kanssa. Virallinen ilmoitus etsintöjen uudellenkäynnistymisestä tehdään tarvittaessa aikanaan sen jälkeen, kun kaikkia turman uhrien perheenjäseniä on informoitu.

Australian liikenneministerin Darren Chesterin antaman lausunnon mukaan Malesia osoittaa sitoutumista MH370:n löytämiseksi. Hän ilmoitti myös Australian tarjoavan teknistä tukea Malesialle ja Ocean Infinitylle.

Seabed_constructor_Swire_SeabedOcean Infinity keskittyisi etsinnöissä merenpohjaan alueella, jonka asiantuntijat ovat aiemmin todenneet olevan kadonneen koneen seuraava mahdollinen sijaintipaikka. Siihen päädyttiin erilaisten ajelehtimismallien avulla, joita on tarkennettu useampaan kertaan.

Ocean Infinity on hankkinut kalustoonsa lisää autonomisia vedenalaisia HUGIN 6000 AUV (autonomous underwater vehicles) -laitteita. Konsgbergin valmistamat AUV:t kykenevät sukeltamaan 6000 metrin syvyyteen ja niiden toiminta-aika on yli 48 tuntia.

HUGIN_AUV_KongsbergAmerikkalaisyhtiö on tehnyt kuudella HUGINilla lokakuun aikana merikokeita merenpohjan tutkimiseksi. Kuuden laitteen samanaikaista sukellustehtävää oli tukemassa miehittämättömiä ASV Globalin USV (unmanned surface vehicles) -pinta-aluksia. Niiden tehtävänä oli varmistaa tarkka etsintäpaikka ja toimia mm. kaksisuuntaisen kommunikointiyhteyden varmistamiseksi. Koesukelluksella käytiin yli 5000 metrin syvyydessä.

Miehittämättömät pinta-aluksen ja sukelluslaitteet tukeutuivat 115 metriseen Seabed Constructor WROV-alukseen. Sen kannella on 250-tonnin nostoon kykenevä nosturi.

Ocean Infinityn suunnitelmissa on sukeltaa kahdeksalla AUV:lla 6000 metrin syvyyteen vuoden 2018 puolivälissä. Käytössä on kaikkiaan kahdeksan AUV:ta ja kahdeksan ASV:tä.

Lue myös: