"Meillä on nyt täysin uudenlaisista lähtökohdista valmisteltu ilmailumääräys, joka mahdollistaa esimerkiksi lentorobotiikan testauksen turvallisuutta vaarantamatta. Harvaan asutussa Suomessa miehittämättömien ilma-alusten testaus on aivan eri tavalla mahdollista kuin esimerkiksi tiheään asutussa Keski-Euroopassa", Berner toteaa. Trafin antamaa RPAS- (Remotely Piloted Aircraft Systems) määräystä voidaan kuvata Euroopan liberaaleimmaksi. Se sallii kauko-ohjattujen ilma-alusten käytön muuallakin kuin siihen osoitetuilla tai muulta ilmailulta kielletyillä alueilla. Vaikka uusi määräys on kevyt, se sisältää paljon turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia. Sääntelyn vaatimustason ratkaisee laitteen käyttötarkoitus. Jos kauko-ohjattavaa ilma-alusta tai lennokkia käytetään kuvaamiseen, on hyvä muistaa, että kuvaustoimintaa koskee kaikki se mitä on säädetty mm. kotirauhasta, yksityisyydensuojasta, tekijänoikeuksista, Suomen aluevalvonnasta ja yleisestä vaaranaiheuttamisesta, vaikka näistä ei ilmailumääräyksessä erikseen säädetäkään. Lue myös lisää aiheesta 9. lokakuuta julkaisemastamme uutisesta:
|
|||