Ilmailulakia on muutettu viime vuosina useampaankin kertaan, sillä toimintaympäristö on muuttunut ja tähän on pyritty vastaamaan tehdyillä kokonaisuudistuksilla sekä pienemmillä muutoksilla.
Uusin muutos hyväksyttiin eduskunnassa 27. tammikuuta 2023. Eduskunta vahvisti lausuntojen perusteella sotilasilmailuviranomaisen roolia. 16. helmikuuta 2023 tasavallan presidentti vahvisti hyväksytyt muutokset ilmailulakiin, liikenteen palveluista annettuun lakiin sekä aluevalvontalakiin. Lait tulevat voimaan 20. helmikuuta 2023. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom esitteli ilmailualan sääntelyn lähitulevaisuuden muutoksia ilmailulaki mukaanlukien Ilmailun säädösinfossa 2. helmikuuta 2023. Uusi U-space -ilmatilatyyppi
Lakimuutoksella pannaan täytäntöön Euroopan komission U-space -asetukset, kuten 22. huhtikuuta 2021 annettu asetus U-spacen sääntelykehyksestä. U-space tarkoittaa ilmatilaa, jossa miehittämättömät ilma-alukset eli dronet voisivat toimia turvallisesti yhdessä muiden ilma-alusten kanssa ja käyttää ilmatilassa tarjottavia palveluita.
U-space -ilmatilavaraus on ns. rajoittava vyöhyke sekä droneille että miehitetylle ilmailulle. Drone-toimijat ostavat U-space -palvelua alueilla toimimiseksi. Ilmailun rajoittaminen on aina hastaavaa. Suomeen ei kuitenkaan ole luvassa koko maan laajuista ja maasta taivaaseen yltävää U-space -ilmatilaa vaan odotettavissa on kokeiluluontoisesti pienempiä U-space -alueita ympäri maata. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi määräyksellä perustaa U-space -ilmatilan enintään kolmeksi vuodeksi. Traficomin mukaan ilmatilavarauksia tultaisiin hyvin usein jatkamaan. Tarkastelua tehdään kolmen vuoden välein, jotta voidaan varmistaa ettei luoda liian pysyviä ratkaisuja nopeasti muuttuvassa uudessa toimintaympäristössä. U-spacen perustamiskustannukset ja vaatimukset ovat Traficomin mukaan kokonaan eri tasolla, kuin tilapäisissä ilmatilavarausalueissa. U-space -infrastruktuuri tukee ilma-alusta, jolloin laitteen havainnointikyky voi olla pienempi. Miehittämätön ilmailu U-space -alueella on ohjattua. Tämä ohjaus tulee infrastruktuurin kautta, jotta pienetkin laitteet voivat toimia alueella, sillä isojen anturimäärien tai akkukapasiteetin lisääminen niihin on mahdotonta. U-space -ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-space -palveluntarjoaja (USSP, U-space service provider), joka tarjoaa miehittämättömälle ilmailulle palveluja, kuten lennätyslupia ja paikkatietoja muusta liikenteestä.
Ilmatilassa toimisi myös yhteisen tietopalvelun tarjoaja, joka tarjoaa tietopalveluja yksinoikeudella yhdessä tai useammassa U-space -ilmatilassa lentäville. EU-asetuksessa esimerkiksi U-space -ilmatilan perustamiseen ja yhteisen tietopalvelun tarjoajan nimeämiseen liittyvät menettelyt jätettiin jäsenvaltioiden päätettäviksi. Vaihtoehtoisesti tietotarjonta voitaisiin muodostaa olemassa olevien palveluntarjoajien tiedoista, jolloin tietojen tarjoamisesta vastaisi Traficom tai sen valtuuttama palveluntarjoaja. Liikenne- ja viestintävirasto määrää, mitä tietoja eri palveluiden tarjoajien on asetettava U-spacen käyttäjien saataville.
Lakiuudistuksessa muutettiin samalla lentoesteitä koskevaa lupaprosessia, jotka jäivät edellisessä lakimuutoksessa pöydälle. Lentoesteellä tarkoitetaan rakennelmaa tai laitetta, joka voi häiritä tai aiheuttaa vaaraa lentoturvallisuudelle. Vuosittain Suomessa on 600-1000 lentoestelupakäsittelyä ja määrä vaikuttaa Traficomin mukaan olevan kasvussa. Lentoesteiden osalta ilmailulain määrittelyt ovat olleet niukat, työnjakoa ei ollut kirjattuna lakiin eikä hinnoittelukaan ollut läpinäkyvää.
Nyt toimintaympäristö on muuttunut ja jatkossa lentoestelupa haetaan Traficomilta. Asiakas ei siis enää jatkossa hae lentoestelupahakemukseen ilmaliikennepalvelun tarjoajan maksullista lausuntoa Fintrafficilta. Traficom pyytää tarvittavat lausunnot osapuolilta, joille lentoesteellä on merkitystä. Ilmailulakiin lisättiin säännös lentoesterekisterin pitämisestä ja mahdollisuudesta ulkoistaa rekisterinpito. Lentoesterekisteriä ylläpitää tällä hetkellä edelleen Fintraffic Lennonvarmistus Oy. Lentoestelupaprosessia koskeva sääntely tulee voimaan 1.10.2023.
Ilmailulakimuutoksen myötä lentopaikan käyttö voidaan kieltää aiempaa laajemmin. Aikaisemmin asiasta on säädetty vain turvallisuusperusteisesti. Traficom voi kieltää lentopaikan käytön tai rajoittaa sitä aluevalvonnan, rajaturvallisuuden, maanpuolustuksen, poliisitoiminnan, pelastustehtävien tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Vastaavia rajoituksia voidaan käyttää myös ilmatilan käytössä.
Liikennepalvelulain osalta tehtiin muutoksia lentotyöpykälään koskien ilmoitusvelvollisuutta harjoitettavasta lentotoiminnasta matkustajakuljetusten osalta. Jatkossa ilmoitusvelvollisuus koskee matkustajien kuljettamista maksua vastaan tai kustannukset kattavaa korvausta vastaan. Lue myös:
|
|||