Mosambikin rannikolle ajautuneet lentokoneen osat ovat peräisin kadonneesta malesialaiskoneesta

Boeing_777_siipi_1Australian onnettomuustukintakeskus ATSB vahvisti, että Mosambikin rannikolta löydetyt hunajakenno-komposiittirakenteiset lentokoneen osat ovat peräisin yli kaksi vuotta sitten kadonneesta Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER:stä (9M-MRO). Löydetyt osat ovat peräisin lennon MH370 Boeing -koneen korkeusvakaajasta sekä laskusiivekkeestä.

ATSB_osa1_AMosambikin rannikolta joulukuussa ja helmikuussa löytyneet osat olivat noin 220 kilometrin päässä toisistaan. Osat kuljetettiin Malesian hallituksen pyynnöstä Australiaan, jossa ATSB teki niille tarvittavat tutkimukset.

Osat kuljetettiin Australiaan, jossa ne asetettiin karanteeniin Geoscience Australian toimipisteessä Canberrassa. Kuljetuslaatikot avattiin ja pitkään meressä olleet osat tutkittiin mahdollisten vierasperäisten lajien takia. Niistä löydetyt meriperäiset lajit irrotettiin ja säilöttiin. Tämän jälkeen osat puhdistettiin ja vapautettiin karanteenista.

ATSB_osa1_BOsat saapuivat ATSB:n haltuun 13. huhtikuuta.Molemmat osat tunnistettiin tutkimuksissa erittäin todennäköisesti kuuluviksi kadonneeseen Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER (9M-MRO) -koneeseen. Tulokset on lähetetty eteenpäin Malesian onnettomuustutkintaviranomaisille.

Ensimmäinen osa tunnistettiin alustavasti siinä olevan lukusarjan 676EB perusteella Boeing 777 -koneen oikeanpuoleisen siiven laskusiivekkeen muotosuojan osaksi. Myös osan mitat, rakenne ja materiaali vahvistivat tunnistusta.

ATSB_osa2_ALukusarja 676EB ei kuitenkaan ollut alkuperäinen mutta se vahvistui myöhemmin Malaysian Airlinesin osaksi. Operaattori oli maalannut osan uudelleen ja se vahvistui myös koneyksilön 9M-MRO huoltohistoriasta.

 ATSB_osa2_BToinen osa tunnistettiin alustavasti rakenteen, materiaalien ja NO STEP -tekstin myötä Boeing 777 -koneen oikeanpuoleisen korkeusvakaajan paneeliksi. Fontti ja tekstin paikka ei kuitenkaan ollut alkuperäinen mutta ne vahvistuivat tutkimuksissa Malaysian Airlinesin tekemiksi.

Eteläisellä Intian valtamerellä sijaitsevasta valtavasta 120 000 nelilökilometrin laajuisesta etsintäalueesta on haravoitu jo yli 100 000 neliökilometriä.

Mikäli alueelta ei löydy mitään merkittävää ovat etsinnästä vastanneet hallitukset päättäneet, ettei etsintäaluetta laajenneta enää nykyisestä. Työn odotetaan valmistuvan vuoden puoliväliin mennessä.

Lue myös: