Museoviraston liikenteen kulttuuriperintöavustuksia DC-Yhdistykselle ja Turun Leivo -hankkeelle

Museovirasto_logoMuseovirasto on myöntänyt liikenteen kulttuuriperintöavustuksia kahdelle ilma-alushankkeelle. Vuoden 2025 osalta avustukset myönnettiin DC-Yhdistys ry:n historiallisen Douglas DC-3 -koneen (OH-LCH) varaosahankintoihin sekä "Turun Leivon" (OH-KZC) lentokuntoon palauttamiseksi.

DC3_suomii_1Museovirasto on myöntänyt DC-yhdistyksen Douglas DC-3 -lentokoneen varaosahankintoihin hyväksytyn kustannusarvion 21 000 euron perusteella avustusta 10 500 euroa.

Museovirasto toteaa hankkeen olevan osoitus esimerkillisestä ilma-aluksen ylläpidosta, jossa varaudutaan vuosittain kuluvien ja vaihdettavien osien saatavuuteen.

Ilma-alusta lentokunnossa ylläpitävässä DC-yhdistyksessä on jäsenenä yli 4000 ilmailuhistorian harrastajaa. Yhdistystoiminta on valtakunnallista, aktiivista, näkyvää, kaikille avointa, osallistavaa ja tasa-arvoista.

Toiminta on organisoitua ja dokumentoitua sekä sitä toteutetaan sekä viranomaismääräysten että hallinnoivan yhdistyksen ohjeiden ja ohjelmien mukaisesti. Vuosittain koneella pääsee lentämään 1500 yhdistyksen jäsentä, lisäksi kohdetta esitellään suurelle yleisöllelukuisissa tapahtumissa.

OH-KZC_TurunLeivo_JuhaRitarantaToinen avustusta saanut hanke koskee vuonna 1948 valmistuneen KZ VII Laerke U5 "Turun Leivo" -ilma-aluksen palauttamista lentokuntoon. OH-KZC on rekisteröity 7.7.1949 ja poistettu ilma-alusrekisteristä 11.5.2004 omistajan pyynnöstä. 

Koneyksilö on maailmalla harvinainen ja Suomessa valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävä ilma-alus. Yksilöllä on hieno, pitkä ja hyvin tallennettu historia suomalaisessa yleisilmailussa. Kyseessä on merkittävä konetyyppi sodanjälkeisessä Suomessa.

Koneyksilöllä on hieno, pitkä ja hyvin tallennettu historia suomalaisessa yleisilmailussa. Kone hankittiin Turun lentokerhon käyttöön ja sillä lennettiin mm. saaristolentoja. Koneyksilö on myös viimenen lentokone, joka lensi vanhalta Härmälän lentokentältä huhtikuussa 1995.

Nyt myönnetty avustus koskeen koneen moottorin peruskorjausta, jossa hyväksytty kustannusarvio 51 162 euroa ja Museoviraston avustus 25 550 euroa. Koneen moottorin kunnostustarve on perusteltu ja moottorin historia asiallisesti
dokumentoitu, kuten myös moottorille tehtävät työt.

Vuosia jatkuneen entisöintityön jatkumo, jolla varmistetaan yksilön ilmailukäyttö. Pitkän suomalaisen historiansa ansiosta OH-KZC yksilön saattaminen lentokelpoiseksi on suomalaisen ilmailun kulttuuriperinnön kannalta merkittävä teko. Hankkeen valmistuttua kone esiintyy erilaisissa ilmailutapahtumissa yleisön nähtävänä.

Kaikkiaan Museovirasto sai huhtikuussa 2025 päättyneeseen hakuun 49 hakemusta, joissa haettu kokonaissumma oli noin 783 000 euroa. Ne jakautuivat liikennemuodoittain seuraavasti: maantieliikenne 19, ilma-alukset 4, raideliikenne 7, vesiliikenne 14 sekä tutkimus-, infra-, inventointi- ja julkaisuhankkeet 5 hakemusta.

Avustuksilla tuetaan arvokkaiksi luokiteltujen liikenteen kulttuuriperintökohteiden sosiaalisesti, kulttuurisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää käyttöä ja hoitoa. Tänä vuonna avustuksia jaettiin 28 hankkeelle yhteensä 321 000 euroa. Suurin myönnetty avustus oli suuruudeltaan 40 000 euroa, pienin 2500 euroa.

Museovirasto on myöntänyt 1994 lähtien joka vuosi avustuksia arvokkaiksi luokiteltujen laivojen kunnostus- ja entistämistöihin. 2011 lähtien avustuksia on myönnetty laivojen lisäksi myös veneille, ja 2018 oli ensimmäistä kertaa mahdollista myöntää avustuksia raideliikenteen, maantieliikenteen ja ilmailun kulkuvälineille.