Kumpikin esiintyy ilmassa molempina näytöspäivinä. Maanäyttelyssä koptereihin on mahdollista tutustua myös lähemmin. Vartiolentolaivueen AW119Ke Koala -kalusto otettiin käyttöön vuosina 2010–2011, joten tyyppi on varmasti uusi tuttavuus suurimmalle osalle lentonäytöksen yleisöä. Vartiolentolaivue ylläpitää jatkuvaa meripelastusvalmiutta kolmella helikopterilla Turussa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Ilma-aluksilla tuetaan yhteistoimintaviranomaisia etsintä- ja pelastustehtävissä, sairaankuljetuksissa, metsäpalojen sammutuksessa sekä muissa virka-aputehtävissä. Vanhat Ilmavoimien koulukoneet Ilmavoimien lentokoulutus siirtyi suihkukoneaikakauteen 1959, kun ranskalaiset Fouga Magister -suihkuharjoituskoneet otettiin käyttöön. Suomen Ilmavoimilla oli kaikkiaan 80 Fougaa, joista 62 rakennettiin Suomessa. Fouga oli 1960-70 luvulla yksi NATOn pääsuihkukoulukoneista Euroopassa. Konetta käyttivät Saksa, Ranska, Belgia, Irlanti ja Suomi. Suomessa on jäljellä kaksi lentävää Fougaa, jotka lentävät museolentokoneina.
Myös Ilmavoimien alkeiskoulukoneet uusittiin samoihin aikoihin Fouga-hankinnan kanssa. Uudeksi alkeiskoulukoneeksi valittiin ruotsalainen Saab 91D Safir. Safireja lentää edelleen Suomessa museokoneina, ja Ilmavoimien SF-24, nykyään OH-SFJ, saapuu Timo ja Mika Koprasen ohjaamana päälentonäytökseen Ouluun. Sekä Fouga että Safir poistuivat Ilmavoimien käytöstä 1980-luvulla. Ilmavoimien ohjaajien ura alkoi Safirin ohjaimissa, josta siirryttiin Fougaan. Fougasta tulevat hävittäjäohjaajat siirtyivät MiG-21:n tai Drakenin ohjaimiin. Nykypäivänä Ilmavoimien hävittäjäohjaajan ura alkaa Valmet Vinkasta, josta siirrytään BAe Hawkin kautta Hornetin ohjaimiin. Päälentonäytöksessä yleisöllä on mahdollisuus verrata taivaalla Fougan ja Hawkin lentämistä, sekä tutustua maanäyttelyssä Saab Safiriin. Kimmo Jokela - taitolennon nouseva tähti
"Taitolento ei ole Suomessa vielä kovin tunnettu laji, ja haluan tuoda sitä lentonäytöksessä kaikkien ulottuville. Se hetki, kun lennän yleisön eli teidän edessänne, on koko vuoden valmistelujen tulos," Jokela kertoo. "Minusta on upeaa, kun joku näytöksen jälkeen tulee kyselemään kuinka lentämisen voi aloittaa tai mitä se vaatii, millaista harjoittelua - ja kerron aina mielelläni niin paljon kuin kysyjä vain jaksaa kuunnella. Ennen kuin itse aloitin lentämisen, minäkin mietin noita asioita usein. Haluan tuoda lajiani tutuksi mahdollisimman monelle, kaikkien saataville." RAF:n BAE Systems Hawk T.1 Britannian kuninkaalliset Ilmavoimat – Royal Air Force – lentää päälentonäytökseen Ouluun kahdella BAE Systems Hawk T.1 -suihkuharjoituskoneella (otsikkokuvassa). Konetyyppi on sama, jonka aiempaa versiota myös Suomen Ilmavoimat käyttää. Kaksi 208. laivueen Hawk T.1 -konetta on maalattu kiiltävän mustiksi, joten ne erottuvat helposti maanäyttelyssä. 208. Squadron on koulutuslaivue joka opettaa suihkukonelentämistä Royal Air Forcen uusille ohjaajille. Suomessa vastaavaa koulutusta antaa Lentosotakoulu Kauhavalla samoilla Hawk-koneilla. BAe Hawk viettää 40-vuotisjuhliaan heinäkuussa Britanniassa. Royal Air Force oli konetyypin ensimmäinen käyttäjämaa. Suomen Ilmavoimat ensimmäinen vientiasiakas.
|
|||