Norjat Ilmavoimat on tehnyt omalla Lockheed Martin F-35A Lightning II -koneellaan jarruvarjotestin Ørlandin lentotukikohdassa. Varjon avulla varmistetaan F-35A:n toiminta Norjan arktisessa ympäristössä. Yhdysvaltain Ilmavoimat tekee samanaikaisesti toisen vaiheen jarruvarjokokeita Alaskassa Eielsonin lentotukikohdassa. Norja suoritti Lockheed Martin F-35A -koneen onnistuneen jarruvarjokokeen Ørlandin lentotukikohdassa 16. helmikuuta. Jarruvarjo on asennettu koneen rungon päälle omaan ulkopuoliseen kotelointiinsa. Jarruvarjotestit ovat nyt siirtyneet toiseen vaiheeseen, jossa niitä käytetään varsinaisissa laskeutumisissa. ”Ensimmäisen kolmen koneen vastaanottaminen marraskuussa 2017 oli merkittävä edistysaskel Norjalle. F-35 -ohjelman pääkriteerit ovat aikataulu, kustannukset ja suorituskyky. Tuotantokoneella suoritetun onnistuneen jarruvarjokokeen ja asejärjestelmien odotetaan pystyvän täyteen toimintaan arktisessa toimintaympäristössä kevään aikana”, sanoi F-35 -ohjelman johtaja kenraalimajuri Morten Klever Norjan Puolustusministeriöstä. Jarruvarjo on Norjan valitsema lisävaruste. Se sijaitsee koneen ylärungossa alle kaksimetrisessä muotosuojassa sivuvakaajien välissä. Sen avulla Norjan Ilmavoimien F-35A -koneet saadaan pysähtymään paremmin maan liukkailla kiitoteillä sekä haastavissa tuuliolosuhteissa. Myös Hollanti on valinnut samaisen jarruvarjon koneisiinsa. Lisävarusteen asennuksen F-35-koneeseen tekee haastavaksi vaatimus hävittäjän stealth- eli häiveominaisuuksien säilymisestä. Lisäksi avautuessaan laskukiidossa jarruvarjo kohdistaa suuria voimia kiinnityspisteeseensä rungossa. Myös Suomen Ilmavoimat on todennäköisesti kiinnostunut norjalaisten jarruvarjoratkaisusta ja kokemuksista osana HX-hävittäjäevaluointihanketta. Lockheed Martin F-35 Lightning II on yksi viidestä nykyisten Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18 Hornetien suorituskykyn korvaajaehdokkaista. Norjan kuninkaalliset Ilmavoimat vastaanotti ensimmäiset kaksi F-35A -konettaan vuonna 2015 ja seuraavat kaksi 2016. Niillä on operoitu Yhdysvaltain Arizonassa Luken lentotukikohdassa (kuvassa vasemmalla), jossa norjalaislentäjät saavat koulutuksen uuteen konetyyppiin. Ensimmäiset kolme F-35A -konetta saapuivat Norjaan marraskuussa 2017. Vuodesta 2018 lähtien koneita on määrä vastaanottaa vuosittain kuusi vuoteen 2025 mennessä. Kaikkiaan Norja on tilannut 52 F-35A -konetta korvaamaan nykyisiä Locheed Martin F-16AM Falcon -hävittäjiä. Niistä ensimmäiset poistuvat vuonna 2021. Lue myös:
|
|||