Norran maapalvelutoiminnot viettävät jo kymmenettä juhlavuottaan, sillä toiminta käynnistyi vuonna 2013 Flybe Finland Ground (FFG) -nimellä. Maapalveluiden toimintojen painopiste on nykyisellä nimelläkin entisellään eli yhtiön omia lento-operaatioita tukevien palvelujen kehittämisessä. "Maapalvelutoiminnot aloitettiin kymmenen vuotta sitten toukokuussa 2013 miehistönkuljetuksella, jota hoidamme edelleen. Toimintaa laajennettiin catering-palveluihin miehistöruokailun osalta vuonna 2017, 2019 perustettiin jäänpoistotoiminta ja vuonna 2020 käynnistettiin määräysten muuttuessa ohjaamoiden desinfiointipalvelu", kertoi Norran maapalveluiden johtaja Janne Rostén Lentoposti.fi:lle.
"Kilpailutus oli pitkä ja lopputuloksena tulemme painottamaan toimintaamme jäänpoistoon remote-jäänpoistoalueilla ja lisänä mukaan tulee myös asematasotoimintaa. Sen osalta merkittävämpänä ovat lumenpuhallukset. Ensi talvena jäänpoistonesteen eli glygolin kulutusta pyritään vähentämään Helsinki-Vantaalla monen vuoden jälkeen puhaltamalla lunta pois lentokoneiden päältä ennen jäänpoistoa", avasi Rostén.
Lumen puhaltaminen vähentää jäänpoistopaikalla tarvittavan jäänpoistonesteen tarvetta merkittävästi. Ratkaisu vähentää myös viiveitä sekä päästöjä, sillä se leikkaa jäänpoistokäsittelyyn tarvittavaa aikaa ja sen myötä myös lentokoneen polttoaineen kulutusta maassa. Samalla myös jäänpoistopaikkojen ruuhkat vähenevät käsittelyn nopeutuessa. Helsinki-Vantaalla on lisäksi käytössä myös ns. ristiinpesupalvelu eli ruuhkahuippuja tasataan jonojen osalta palvelun piiriin kuuluvien lentoyhtiöiden osalta eri toimijoiden hoitamilla jäänpoistopaikoilla.
Puhaltaessa lumikuorma leviää ja hajoaa laajasti asematasolle eikä se kinostu estämään muita maatoimintoja. Puhallukset toteutetaan siipien etureunan tasalta taaksepäin, jolloin lumikuorma ei kohdistu matkustajasiltoihin.
Niiden avulla voidaan ennakoida työtä, kun sulatussovittimet voidaan asentaa moottoreiden ilmanottoaukkoihin jo ennalta. Ne levittävät lämmön ympäri moottoria ilman, että ilmaletkua tarvitsee siirtää operaation aikana. Tämän jälkeen voidaan nopeasti ja sujuvasti siirtää lämmityslaitetta moottorilta ja koneelta toiselle.
Miehistönkuljetukset ovat myös iso osa-alue, joilla kuljetetaan miehistöjä asematason ulkorivien seisontapaikoille. Tämä toiminto on murroksessa, kun Finnairin miehistöt kokoontuvat nykyisin pääosin suoraan lentokoneilla ja sama saattaa olla edessä myös Norran miehistöjen osalta. Norran lennot ovat kuitenkin usein asematason ulkorivin paikoilla.
"Aloitamme uuden henkilöstön rekrytoinnit keskiviikkona 17. toukokuuta ja tarve on kaikkiaan 18 työntekijälle. Tarve alkaa elokuusta 2023 lähtien. Olemme ajoissa liikkeellä, sillä edessä on lupamenettelyt ja koulutukset, jotta ollaan valmiina talvikauden alusta lähtien", kertoi Rostén.
Vuorolistalla saattaa siis olla yhtenä päivänä esimerkiksi miehistönkuljetuksia, toisena jäänpoistoa tai moottorin sulatuksia. Näin tarjolla on vaihtuvuutta työnkuvaan, joka samalla tuo joustavuutta henkilöstön käyttöön. Omiin maatoimintoihin panostaminen nähdään Norralla sijoituksena tulevaan. Ulkoistettujen pitkien sopimusten osalta toiminnan tason on huomattu laskevan ja hinnan samalla nousevan. Oman palvelun laatua on myös nopeampi kehittää ja mahdollisiin laadullisiin puutteisiin päästään kiinni nopeasti. Rekrytoinnin valmistuessa Norran maapalvelutoimintojen operatiivisella puolella työskentelee 49 henkilöä sekä viisi henkilöä työnjohdollisissa tehtävissä. Rekrykampanja käynnistyy Norran verkkosivustolla sekä sosiaalisessa mediassa 17. toukokuuta 2023. Lue myös:
|
|||




