OTKES tutkii - kaksi matkustamomiehistön jäsentä loukkaantui turbulenssissa Norwegianin lennolla

SE-RYC_080824Norwegianin lento D82961 Rhodokselta Helsinki-Vantaalle joutui matkalentovaiheessa turbulenttiseen ilmavirtaukseen 11. elokuuta 2024. Tapahtuneessa tilanteessa loukkaantui kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä. Suomen Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) käynnistää tapauksesta turvallisuustutkinnan.

Norwegian Air Sweden AOC:n operoima Boeing 737 MAX 8 (SE-RYC) lensi matkalennon aikana turbulenttiseen ilmavirtaukseen. OTKESin mukaan sunnuntaina 11. elokuuta Norwegianin lennolla D82961 tapahtuneessa vakavassa vaaratilanteessa loukkaantui kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä.

Vaaratilanne tapahtui Baltian yllä Norwegianin Rhodoksen lennon aloittaessa lähestymistä Helsinki-Vantaalle. Boeing 737 MAX 8:n lentäjät olivat jo jättäneet matkalentokorkeuden, jonka jälkeen lentokone lensi turbulenttiseen ilmamassaan. Lennolla oli 116 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tapahtumista turvallisuustutkintalain nojalla turvallisuustutkinnan.

"Lentävän henkilökunnan inkapasitaatio kuuluu tutkintavelvollisuuden piiriin. Tässä tapauksessa loukkaantui kaksi matkustamohenkilökunnan jäsentä", kertoi ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta Lentoposti.fi:lle.

Miehistön jäsenen mahdollisen inkapasitaation jälkeen esimerkiksi lähestymiseen, laskeutumiseen ja portille saapumiseen liittyvät työtehtävät jäävät muun henkilökunnan harteille. Inkapasitaatiotilanteella voisi olla tapauksesta riippuen vaikutuksia myös mahdollisessa evakuointitilanteessa. Matkustamohenkilökunta vastaa matkustamon turvallisuudesta. Yksi tutkintalinja on siis miehistön jäsenen inkapasitaation vaikutus lennon turvallisuuteen.

Nyt Norwegianin lennolla loukkaantuneiden matkustamomiehistön jäsenten tilaa ei kommentoida tutkinnan tässä vaiheessa.

"Myös lentomatkustajan loukkaantuminen tutkittaisiin vastaavasti riippuen toki saatujen vammojen laadusta", täsmensi Kotiranta.

Tutkintaryhmän johtajaksi on nimetty erikoistutkija Juho Posio, jäseniksi liikennelentäjä, lennonopettaja Juha-Pekka Keidasto, koelentäjä Antti Rautio sekä purseri (eläk.) Sanna Winberg. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta.