OTKES tutkii alustavasti Norwegianin Boeingin ulosajautumista Helsinki-Vantaan kiitotieltä

NorwegianOnnettomuustutkintakeskus (OTKES) käynnisti alustavan tutkinnan Norwegian Air Shuttlen (Norwegian) Boeing 737-800-koneen ajautumisesta ulos kiitotieltä. Kone liukui ulos  Helsinki-Vantaan kiitotieltä 04L 11. heinäkuuta 2017. Alustava tutkinta käynnistyi heti vaaratilanteen jälkeen.

 

Tukholmasta Helsinkiin lennolla DY4287 ollut Norwegian Air Shuttle -yhtiön Boeing 737-800 (LN-NHF) -kone meni ainakin osittain ulos päällystetyltä alueelta laskukiidossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle tiistaina 11. heinäkuuta. Tapahtuma-aikana kello 19.15 satoi rankasti.

Alustavassa tutkinnassa OTKES muun muassa kerää tietoja tapahtuneesta, kuten kiitotieolosuhteista ja säätiedoista, kuulee lentäjiä ja tarvittaessa muita asianosaisia sekä analysoi koneen lennontallenninten tietoja.

Alustava tutkinta jatkuu muun muassa koneen lennontallentimien tiedonpurkamisen ja analysoinnin parissa. Alustava tutkinta vie viikkoja.

Tutkintaedellytysten turvaamiseksi OTKES voi käynnistää alustavan tutkinnan jo ennen tutkinnan aloittamista koskevan päätöksen tekemistä. Alustavan tutkinnan perusteella päätetään, käynnistetäänkö varsinainen tutkinta vai ei.

Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt vaaratilanteesta normaalin toimintamallin ja kansainvälisten ilmailusäädösten mukaisesti ilmoituksen YK:n alaiselle kansainväliselle siviili-ilmailujärjestö ICAO:lle, Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lle, EU-komissiolle, Norjan (AIBN) ja Yhdysvaltojen (NTSB) turvallisuustutkintaviranomaisille sekä Suomessa Liikenteen turvallisuusvirastolle.

Ilmoitus Yhdysvaltoihin tehtiin, koska koneensuunnittelija ja valmistaja on Boeing ja Norjaan siksi, että kyseessä on norjalainen lentoyhtiö ja kone on rekisteröity Norjaan.

Onnettomuustutkintakeskus on tutkinut vaaratilanteita, joissa lentokone on ajautunut ulos kiitotieltä, viimeksi vuonna 2012 Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Lappeenrannan lentoasemalla 2008.

Lentoliikenteen vaaratilanteissa ja onnettomuuksissa tutkintavastuu on lähtökohtaisesti tapahtumavaltiolla, joka myös johtaa tutkinnan. Muiden tapahtumaan liittyvien osapuolien, kuten muiden maiden turvallisuustutkintaviranomaisilla on oikeus osallistua tutkintaan. Kustakin vaaratilanteesta tai onnettomuudesta tehdään lähtökohtaisesti yksi turvallisuustutkinta.

Lue myös: