Raja lensi Itämerellä lähes 500 tuntia valvontalentoja - SYKE: kaikkiaan 48 varmistettua öljypäästöä

MSS-VIDEO-Image-010Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet lensivät Itämerellä vuoden 2016 aikana valvontalentoja yhteensä 484 tunnin ajan.  Viranomaisten tietoon tuli lennoilta ja muiden havainnointikeinojen myötä kaikkiaan 48 varmistettua öljypäästöä.

Paastokartta2016_fiVilkkaimpia laivareittejä valvotaan yhteistyössä etenkin Ruotsin ja Viron kanssa. Suomi osallistuu aktiivisesti myös kansainvälisiin valvontaoperaatioihin, joissa ennalta määriteltyä merialuetta tarkkaillaan tehostetusti usean maan valvontalentokoneen voimin.

Itämeren suojelukomissio HELCOM velvoittaa rantavaltiot säännölliseen merialueiden lentovalvontaan.

Vuoden 2016 aikana päästöjä havaittiin lähes yhtä paljon kuin edellisvuonna jolloin niitä löydettiin 47 kappaletta.

Suomen Rajavartiolaitoksen Dornier DO228 -valvontalentokoneen laitteistoilla öljyn voi havaita pilvipeitteen läpi ja jopa kymmenien kilometrien päässä koneen lentoreitistä.

Raja_Dornier_over_HELVartiolentolaivueen Dornier-koneissa on Swedish Space Systems MSS 6000 -järjestelmä, joka hyödyntää mereen joutuneen öljy havaitsemisessa sivukulmatutkaa (SLAR) sekä infrapuna/ultraviolettiskannereita. Lisäksi siihen kuuluu still- ja videokameroita. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen tarvittava AIS-järjestelmä (Automatic Identification System).

Dornierin lisäksi Vartiolentolaivueen uutta Airbus Helicopters H215 Super Puma -helikopteria, voidaan käyttää myös öljypäästöjen valvontatehtäviin.

Raja_lento_H215_ilmassaÖljypäästöihin liittyvä tutkinta aloitettiin yhdeksässä tapauksessa. Valtaosa päästöistä oli muutamia kymmeniä litroja ja tapahtui sataman tai rannikon tuntumassa. Suurin yksittäinen päästö oli arviolta jopa 1150 litraa öljyä.

Itämeri on luokiteltu erityisen herkäksi merialueeksi ja siksi öljyn päästäminen mereen on kielletty. Viime vuosina päästöt ovat avomerellä vähentyneet. Merenkulkijoiden toivotaan jatkossa kiinnittävän huomiota toimintaansa myös satamien tuntumassa.

Vartiolentolaivueen DO228-valvontalentokone Raja_lento_kamerapaketti_1miehistöineen osallistui yhdessä Suomen ympäristökeskuksen kanssa kesäkuussa ”Oil On Water” -harjoitukseen Norjan Stavangerissa, jossa paikalla olivat myös Norja, Ranska ja USA.

Päähuomio harjoituksessa oli testata öljynhavainnointiin tarkoitettujen laitteiden käyttöä operatiivisen öljyntorjunnan tukena.

Merialueilla öljypäästöjä tarkkaillaan lentovalvonnalla ja satelliittikuvien avulla Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) CleanSeaNet-satelliittikuvapalvelun välityksellä. Suomen merialueilta saatiin noin 250 satelliittikuvaa vuonna 2016 ja kuvissa havaitut mahdolliset öljypäästöt tarkastettiin aina paikan päällä.

Lue myös: