Ilmavoimat siirtolensi kuusi Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Alaskasta Suomeen ilmatankkauskoneiden tukemana. Matkalla pidettiin huoltotauko Yhdysvaltain itärannikolla Bangorissa. Red Flagissä MLU2-päivitettyjä Horneteja testattiin realistisessa uhkaympäristössä. Ilmavoimat osallistui Yhdysvaltain ilmavoimien USAFin järjestämään Red Flag Alaska 19-1 -harjoitukseen 4.-19. lokakuuta. Sen lisäksi ilmavoimat osallistui ennen harjoitusta (24.9.–3.10.) ja sen jälkeen (22.–26.10.) kahdenvälisesti USAF:n kanssa järjestettyihin Distant Frontier 1 ja Distant Frontier 2 -harjoituksiin. Niistä ensimmäisessä suomalaishornetit lensivät ensikertaa Lockheed Martin F-22 Raptor -häivehävittäjien kanssa. Suomesta kokonaisuuteen osallistui yhteensä runsaat 100 sotilasta ja kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Hornetit palasivat Suomeen 2. marraskuuta. Red Flag Alaska -harjoituksen lentotoiminta päättyi 19. lokakuuta positiivisiin tunnelmiin Eielsonin tukikohdassa. Lentokierrokset toteutuivat suunnitellusti ja kalusto pysyi Ilmavoimien mukaan teknisesti hyvässä kunnossa. Parhaimmillaan kaikki kuusi Alaskassa olevaa F/A-18 Hornetia olivat ilmassa samaan aikaan harjoitustehtävällä. Red Flag Alaska 19-1 tarjosi laajoja ja monimutkaisia ilmaoperaatioita mittavassa harjoituksessa laajalla toiminta-alueella. Ilmavoimat sai suunnitellusti tosittaa MLU2-päivitetyn (Mid-Life Update) F/A-18 Hornetin suorituskykyä sekä henkilöstön osaamista realistisessa ja vaativassa uhkaympäristössä ilmatorjunnan ja elektronisen häirinnän vaikutuspiirissä. Ilmassa vastassa oli erittäin tasokkaaseen vihollissimulointiin kykenevä Yhdysvaltojen ilmavoimien Aggressor-yksikkö, mikä takasi haastavat taisteluasetelmat eri tehtävätyyppien mukaisesti. Lentotoiminta jatkui Red Flag Alaskan jälkeen vielä täydellä teholla viikolla 43 Suomen ja Yhdysvaltojen kahdenvälisessä Distant Frontier 2 -harjoituksessa. MH Lue myös:
|
|||