Moottorivalmistaja Rolls-Royce on suorittanut ensimmäisiä kokeita eri moottorityypeillä käyttäen 100 prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Käynnissä olevissa ohjelmissa koekäytetään laajarunkokoneen sekä liikesuihkukoneen moottoreita laimentamattomalla biopolttoaineella. Yhtiön tavoitteena on nousta johtavien toimijoiden joukkoon nollapäästöihin tähtäämisessä vuoteen 2050 mennessä. Rolls-Royce julkisti helmikuun 2021 alussa aloittaneensa biopolttoainekokeita kehitysvaiheessa olevalla uudella Pearl 700 -suihkumoottorilla Saksan Dahlewitzissä. Kyseessä on uuden Gulfstream 700 -liikesuihkukoneen moottorityyppi, joka on osa Rolls-Roycen BR700-moottoriperhettä. Jo aiemmin Rolls-Royce on aloittanut koekäyttökokeet Trent 1000 -moottorin osalta 100 prosenttisella uusiutuvalla polttoaineella Ison-Britannian Derbyssä. Tämä moottori on puolestaan käytössä Boeing 787 Dreamlinereissa. Trent 1000 -moottorin osalta kokeissa on käytössä ALECSys (Advanced Low Emissions Combustion System) -polttoteknologia, joka on osa Rolls-Roycen uutta UltraFan-ohjelmaa eli seuraavan sukupolven moottoreiden kehityshanketta. UltraFan-moottoreilla haetaan nykyisiin Trent-moottoreihin verrattuna 25 prosenttia pienempää polttoaineenkulutusta. Tavoitteena on saada tyyppihyväksyntä 100 prosenttisen SAF-polttoaineen käyttöön. Nykyiset Rolls-Royce:n valmistamat moottorit on hyväksytty käyttämään 50% biopolttoaineseosta. Biopolttoaineen Rolls-Roycelle toimittavat Shell ja SkyNRG. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. Suomalainen Neste on maailman johtava toimija uusiutuvien lentopolttoaineiden tuottamisessa. Yhtiö arvioi, että vuonna 2023 se pystyy tuottamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta. Lue myös:
|
|||