Saab toimitti ensimmäisen GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen UAE:lle

GE_1(Päivittynyt klo 16.26) Saab on 29. huhtikuuta toimittanut ensimmäisen kolmesta Yhdistyneiden arabiemiirikuntien tilaamista GlobalEye-monitoimivalvontakoneista. Valmistajan mukaan GlobalEye on maailman tehokkain tutkavalvontakone. UAE julkisti marraskuussa 2019 myös aiesopimuksen kahden GlobalEyen lisätilauksesta ja neuvottelut niiden osalta jatkuvat edelleen.

"Ensimmäisen GlobalEyen toimitus on merkittävä virstanpylväs Saabille, mutta se on myös tärkeä askel koko valvonta- ja varhaisvaroituskoneiden (AEW&C) historiassa. Olemme luoneet markkinoille uuden standardin, ja olen ylpeä voidessani todeta, että olemme toimittaneet Yhdistyneille arabiemiirikunnille maailman kehittyneimmän valvontakoneen”, sanoi Saabin toimitusjohtaja Micael Johansson.

MicaelJohanssonBombardier Global 6000 -liikesuihkukoneeseen perustuva GlobalEye -monitoimivalvontakoneen tunnusomaisin piirre on sen rungon yläpuolella asennettu Saabin uusi pitkän kantaman Erieye -tutka-antenni. Sen muotosuoja on suomalaisen Patrian valmistama. Saab on yhdistänyt koneessa tutka-antennin lukuisiin muihin sensoreihin, ja koneen kerrotaan tarjoavan laajan ilma-, maa- ja merialueiden valvontakyvyn yhdessä paketissa.

Saabin mukaan GlobalEye:n sensorifuurion keräämä tieto on hallittavissa viidellä operaattorilla. Tarvittaessa Global 6000 -koneeseen perustuvassa GlobalEye:ssa olisi tilaa vielä kahdelle lisäoperaattorille.

Saabin toimitusjohtaja julkisti GlobalEye-toimituksen tapahtumisesta puhelinkonferenssissa keskiviikkoiltapäivällä 29. huhtikuuta.

"Neljässä ja puolessa vuodessa sopimuksen solmimisesta olemme toimittaneet tämän suorituskyvyn UAE:lle aikataulussa. Kaikki kattavat koelennot ja mittaukset eri järjestelmille on tehty Ruotsissa ennen siirtolentoa. Lopullinen tyyppihyväksyntä koneelle saadaan lähiaikoina", totesi Johansson.

"GlobalEye:n määrityksiä edelsivät pitkät ja perusteelliset neuvottelut ennen kuin lopulliset määritykset lyötiin lukkoon. Matkan varrella tehtiin vain jotain pieniä muutoksia", avasi Johansson taustoja.

SERMZRuotsissa Saabin Linköpingin tehtailla GlobalEye-valvontakoneeksi modifioitu Bombardier BD-700-1A10 Global 6000 (SE-RMZ) laskeutui keskiviikkoaamuna noin kello 09.00 Abu Dhabiin Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin. Siirtolennolle Linköpingistä lähdettiin myöhään illalla 28. huhtikuuta ja matkan aikana tehtiin suunniteltu välilasku Bulgariassa.

Valvontakone on nyt UAE:n edustajien hallussa ja Saab jatkaa koneen kanssa vain lyhyen ajanjakson verran vastaanottotarkastuksia. Monitoimivalvontakoneeseen liittyvät maajärjestelmät sekä tehtäväsimulaattorit on toimitettu jo aiemmin. Myös asiakkaan miehistöt ja operaattorit on koulutettu jo aiemmin.

globaleye_skiboxKahden seuraavan UAE:n tilaaman GlobalEye-koneen toimitukset tapahtuvat toimitusjohtajan mukaan nopealla aikataululla. Niillä suoritetaan parhaillaan viimeisiä koelentoja Ruotsissa. Neuvottelut UAE:n kahdesta lisäkoneesta, joista aiesopimus julkaistiin marraskuussa 2019, ovat toistaiseksi edelleen kesken.

UAE:n ensimmäisen kahden koneen tilauksen arvoksi vuonna 2015 Saab kertoi 1,27 miljardia euroa ja kolmannen osalta vuonna 2017 hinta oli 236 miljoonaa euroa. Marraskuisen aiesopimuksen arvo kahden koneen osalta oli 1,018 miljardia euroa.

GE_DXB_2UAE:n käytössä on jo aiemmin ollut Saabin Erieye-tutkavalvontakoneita. Ne ovat Saab 340 -potkuriturbiinikonealustalla. Näiden vuonna 2009 hankittujen koneiden tilanteesta neuvotellaan edelleen. Saab on vuosien varrella tehnyt niihin joitakin pienempiä päivityksiä.

Saabin GlobalEye-valvontakone on tarjolla myös Suomelle osana ruotsalaisvalmistajan HX-hankkeen tarjousta. Alkuperäinen tarjous sisälsi kaksi tällaista valvontakonetta. Saab vahvisti Lentopostille lokakuussa 2019, että Suomelle tarjottava GlobalEye pohjautuisi suurempaan Global 6500 -liikesuihkukoneeseen.

GlobalEye:n alustaksi on edelleen tarjolla myös nykyinen Global 6000 -liikesuihkukone. Alunperin se oli konetyyppinä myös UAE:n lisätilauksissa. Saab tarjoaa nykyisin valvontakoneratkaisua, joka perustuu joko Global 6000 tai 6500 -koneeseen.

"Meillä on edelleen tarjolla muutamia Global 6000 -koneita modifioitavaksi. Olemme varmistaneet toimillamme, että meillä on olemassaoleviin kampanjoihin tarjolla vaadittava  määrä Global 6000/6500 -koneita", kertoi Johansson konferenssissa.

UAE:n kahden koneen lisätilauksen sekä Suomen HX-hankkeen lisäksi Saab keskustelee useiden muiden tahojen kanssa. Markkinoita on tarjolla myös Etelä-Koreassa ja erityisesti Ruotsissa, joka todennäköisesti päivittää lähivuosina nykyiset Erieye-tutkakoneensa.

"Olen optimistinen GlobalEyen markkinoiden suhteen. Työskentelemme usean hankkeen parissa koneen osalta", avaa Johansson.

GE_laaja_takaviistoVaikka GlobalEye:n runko vaihtuisi olisi koelento-ohjelma merkittävästi lyhyempi kuin nykyversioissa. Lento-ohjelman arvioidaan olevan vain noin 10 prosenttia aiempaan verrattuna. Sisäosilta muutostyöt olisivat myös vähäisiä. Suurin työ on edelleen koneen rakenteiden vahvistaminen.

Muutoksia alkuperäiseen liikesuihkukoneeseen on tehty kauttaaltaan koko rungolle sekä siiven rakenteelle. Muuttuneen tyyppihyväksynnän koneelle hakee Saab, joka on siis itsekin lentokonevalmistaja pitkällä kokemuksella.

Päivitys kello 16.26: Lisätty Saabin toimitusjohtaja Micael Johanssonin haastattelu.

Lue myös artikkelimme GlobalEyen ominaisuuksista: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen

Lue myös: