Salpauslento aloittaa helikopteriliikennelentäjien koulutuksen

EC135 OHHMUTrafi on myöntänyt Salpauslento Oy:lle oikeuden kouluttaa Suomeen helikopteriliikennelentäjiä. Myönnetyt koulutusluvat antavat oikeuden myös vaativaan mittarilentokoulutukseen helikopterilla, Robinson R44 ja Eurocopter EC135 -helikopterien tyyppikoulutukseen sekä yksityislentäjän lupakirjakoulutukseen helikopterilla.

"Salpauslento Oy on kouluttanut lentokoneilla satoja ammattilentäjiä siviili-ilmailun tarpeisiin, joten helikopterikoulutuksen yhdistäminen aikaisempaan koulutuskokemukseen on luonnollinen askel. Suomesta on viime vuodet puuttunut kokonaan tämän tasoinen helikopterilentäjien ammattikoulutus, mikä tulevaisuudessa aiheuttaa merkittävän vajeen mm. lääkärihelikopterilentäjien määrässä", toteaa Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen.

SL_Cessna152"Pyrimme vastaamaan tarpeeseen ja keskitymme helikopteriammattilentäjä- ja mittarilentokoulutukseen, ja annamme kysynnän mukaan myös tyyppi- ja yksityislentäjätason koulutusta", jatkaa Viljanen.

 Salpauslento kouluttaa Euroopassa erittäin yleisillä Robinson R44- ja Eurocopter EC135 -helikoptereilla. Koulutus toteutetaan yhteistyössä nykyisten helikopteritoimijoiden kanssa.

Lentokoulutuskäytössä oleva R44 -helikopteri on valmistunut vuonna 2017 ja se on varustettu täydellisin varustein, kuten lasiohjaamo ja autopilotti, joita ei aikaisemmin ole ollut Suomessa helikopterien koulutuskäytössä.

Helikopteriliikennelentäjän koulutus sisältää 102 tuntia lentokoulutusta R44 -helikopterilla, 50 tuntia EC135 -maakoulutuslaitteella ja -helikopterilla sekä 830 tuntia teoriakoulutusta.

R44 OHHBVKoulutuksen kesto päätoimisena opiskeluna on noin 1,5 vuotta. Pääosa teoriakoulutuksesta toteutetaan joustavasti etäopetuksena. Kurssin jälkeen oppilaalla on ansiolentäjän lupakirja CPL(H), R44- ja EC135 -helikopterien tyyppikelpuutukset, usean ohjaajan miehistöyhteistyökoulutus MCC(H) sekä liikennelentäjän ja mittarilentäjän teoriatiedot.

 Helikopterimittarilentäjän IR(H)-koulutus jo valmistuneelle ansiolentäjälle pitää sisällään lentokoulutusta 55 tuntia EC135-maakoulutuslaitteella ja helikopterilla sekä 150 tuntia teoriakoulutusta, jotka toteutetaan pääosin etäopiskeluna.

 Eri kursseille on mahdollista hakeutua täysin ilman lentokokemusta, tai jo kokeneelle lentäjälle hyvitetään kurssin vaatimuksista jo olevan lentokokemuksen mukaisesti.

"Käytettävä koulutuskalusto on huippuluokkaa. R44-helikopterin lasiohjaamo ja muut nykyaikaiset varusteet tukevat tehokkaasti kouluttautumista vaativaan helikopterilentäjän ammattiin, jossa nykyinen monimoottorikalusto on aina varustettu lasiohjaamolla ja autopilotilla. Käytössä olevat lennonopettajat ovat saaneet laajaa helikopterikokemusta muun muassa Rajavartiolaitoksen palveluksessa sekä erilaisissa työlentotehtävissä, joten oppilaat tulevat saamaan erittäin laadukasta koulutusta", toteaa helikopteritoiminnan päälennonopettaja Antti Pesari. Hän on palvellut aiemmin myös Rajavartiolaitoksessa ollen viimeksi Vartiolentolaivueen komentaja.