SAS:lle ensimmäinen kaukoreiteille soveltuva A321LR - toimituslento lennettiin Nesteen biopolttoaineella

SAS_A321LR_delivSAS vastaanotti ensimmäisen kaukolennoillekin suunnitellun Airbus A321LR -koneen (SE-DMO). Toimituslento Hampurista Kööpenhaminaan lennettiin biopolttoaineseoksella, jonka  uusiutuva polttoaine oli suomalaisen Nesteen valmistamaa.

SAS vastaanotti 15. lokakuuta ensimmäisen kolmesta tilaamastaan A321LR-koneesta, jotka tulevat lentoyhtiölle leasingyhtiö ALC:n kautta. Uuteen A321neo-koneeseen pohjautuvassa A321LR:ssä on lisäpolttoainesäiliöitä ja sen voimanlähteinä on uudet CFM LEAP-1A -moottorit.

A321LR-koneen toimintamatka on jopa 4000 merimailia eli noin 7400 kilometriä. Käytännössä koneella voidaan yhdistää Skandinavia Yhdysvaltain koillisosiin sekä Kanadaan ja Lähi-itään sekä Intiaan. SAS aikoo käyttää uutta konettaan transatlanttisilla reiteillä.

Pidemmän toiminta-ajan A321 -koneelle mahdollistavat kolme ruumatiloihin asennettua ACT (Additional Centre Tank) -lisäpolttoainesäiliötä. LR-versiolla on myös hyväksyntä 180-minuutin ETOPS-toimintaan.

SAS:n uuden kapearunkokoneen matkustamon 157 paikkaa on jaettu kolmeen luokkaan. Niistä 22 on business-luokassa, 12 SAS Plus -luokassa ja 123 SAS Go -luokassa. 

Matkustajaistuimet on SAS:n mukaan valittu siten, että ne mahdollistavat mukavuudet kaikissa kolmessa luokassa. Tarjolla on nopea wifi-yhteys, IFE-matkustamoviihdejärjestelmä, normaalit virtapistokkeet sekä USB-latausmahdollisuus. Myös matkustamon äänitason kerrotaan olevan alhaisempi paremman matkustuskokemuksen takaamiseksi.

SAS:n oli määrä aloittaa jo syyskuussa kaukoreitit A321LR-koneella mm. Kööpenhamina-Boston -reitillä. Koronapandemian takia konetoimituksia on kuitenkin viivästetty ja ensimmäinen koneyksilö vastaanotettiin vasta nyt. Kaksi seuraavaa on määrä vastaanottaa vuoden 2021 aikana.

SAS on aiemmin tarjonnut kaukolentoja kaperunkokoneilla yhteistyökumppaneidensa kanssa mm. juuri Kööpenhamina-Boston -reitillä.

Toimituslennolla SAS hyödynsi Airbusin vuodesta 2016 lähtien tarjoamaa mahdollisuutta lentää biopolttoaineella. Lennolla Hampurista Toulouseen oli käytössä 10 prosenttinen biopolttoaineseos. Air bp:n toimittaman uusiutuvan lentokonepolttoaineen (SAF) on valmistanut suomalainen Neste. Biopolttoaineen raaka-aineena oli käytetty ruokaöljy.

Syyskuun 2020 lopussa Airbusilla oli tilauskirjassa 7450 tilausta A320neo -koneista 110 eri asiakkaalta. Nyt toimitetun koneen kaltaisia A321LR-koneita ovat käytössä jo ainakin Aer Linguksen ja TAP Portugalin transatlanttisilla reitellä.

Lue myös: