Sveitsi asetti Junkers Ju 52 -koneet lentokieltoon - tutkijat havaitsivat turmakoneessa korroosiovaurioita

Juair_SUST_crashSveitsin onnettomuustutkintavirasto STSB teki merkittäviä korroosiohavaintoja elokuussa 2018 tuhouneesta historiallisesta Ju-airin Junkers Ju 52 -koneesta. Kyseinen korroosiovaurio ei kuitenkaan ollut turman syy, jonka selvittäminen on edelleen kesken.

Ju-Airin Junkers Ju 52/3m -matkustajakone (HB-HOT, msn 6595) tuhoutui vuorenrinteeseen 4. elokuuta 2018 Sveitsin Flimsin Piz Segnasissa. Lentoturmassa menehtyi koneen kolmen hengen miehistö ja 17 matkustajaa.

Tutkinta on edelleen kesken, mutta Sveitsin ilmailuviranomainen asetti 20. marraskuuta kaikkia maan Ju 52 -koneet lentokieltoon. Tämä pysäytti Ju-Airin 17. elokuuta uudelleen käynnistämät operaatiot jälleen.

Juair_SUST_korroosioSveitsin onnettomuustutkintaviranomainen STSB havaitsi osana tutkintaansa vuonna 1939 valmistuneesta turmakoneesta merkittäviä siipirakenteiden korroosiovaurioita.

Korroosiota havaittiin yhdessä kahdeksasta siipisalosta vasemman puoleisessa siivessä. Niitä ei viraston mukaan kyennyt havaitsemaan normaalien huolto- ja tarkastustoimien yhteydessä. Havainto voitiin tehdä ainoastaan ilma-aluksen tuhouduttua.

STSB:n julkaisema väliraportti ei vielä kerro syytä tai anna todisteita 20 henkeä vaatineen turmakoneen vakavista teknisistä ongelmista. Kyseiset korroosiohavainnot eivät siis ainakaan nykyisen tiedon mukaan kuitenkaan johtaneet tapahtuneen lentoturman syntyyn.

Koska Ju-Airin kaksi muuta Ju 52 -konetta (HB-HOP ja HB-HOS) ovat samaa ikäluokkaa myös lentotuntikertymältään halutaan niiden turvallisuus varmistaa väliaikaiseksi asetetulla lentokiellolla.

Junkers_HBHOTLento-operaattori Ju-Air toteaa lopettaneensa lentokauden tältä vuodelta ja käy kahden edellämainitun koneen osalta läpi laajaa tarkastus- ja huolto-ohjelmaa kevääseen saakka. Turvallisuus on ensisijalla myös historiallisten ilma-alusten operoinnissa.

Ju-Air kertoo myös käynnistäneensä hankkeen, jolla varmistetaan muiden koneiden olevan korroosiovapaita. Asian osalta työskennellään läheisessä yhteistyössä ilmailuviranomaisen kanssa.

Vuodesta 2011 lähtien Ju-Air ja Sveitsin ilmailuviranomainen sekä Sveitsin yliopisto ZHAW ovat tehneet yhteistyötä pitkän aikavälin huolto-ohjelmassa, joka koskee ikääntyviä lentokoneita. Siinä valvotaan erityisesti korroosiota ja materiaalien väsymistä.

Ju-Airin lennot aiotaan käynnistää kolmannelle Ju-52 -koneella kevään 2019 aikana. Tämä kolmas koneyksilö, joka liitettiin laivastoon juuri päättyneen lentokauden osalta on HB-HOY. Se on vielä toistaiseksi Mönchengladbachissa, mutta koneen siirtoa suunnitellaan tehtäväksi Ju-Airin kotikentälle Dübendorfiin. Siirtolennolle haetaa parhaillaan viranomaishyväksyntää.

HB-HOY on Espanjalaisen CASA:n (Construcciones Aeronáuticas SA) lisenssillä valmistama koneyksilö, joka on Ju-Airin nykykoneita 10 vuotta nuorempi. Ju-Airin mukaan lentokielto ei koskisi tätä tuoreempaa koneyksilöä, joka on raskashuollettu vuosien 1991-1996 aikana.

Finnairin edeltäjä Aero O/Y lensi viidellä Ju 52 -koneella 1930-luvulta 1940-luvulle. Koneista viimeisin poistui käytöstä vuonna 1949. Elokuisessa turmassa tuhoutunutta 

HB-HOT-konetta odotettiin saapuvaksi myös vuoden 2017 Kaivopuiston lentonäytökseen. Kapasiteettiongelmat saivat operaattorin tuolloin perumaan osallistumisensa.

Myös Suomessa lennetään yleisölennätyksiä historiallisella lentokoneella. Kyseessä on  Aero O/Y:n ja Ilmavoimien entinen Douglas DC-3 -kone (OH-LCH), jota operoi DC-yhdistys ry. Vuonna 1942 valmistuneen koneyksilön ensilennosta Aerolla tuli heinäkuussa kuluneeksi jo huimat 70 vuotta. Lentojen odotetaan jatkuvan vielä jopa vuosikymmeniä. Koneella saa nykyisin kuljettaa kerrallaan 19 matkustajaa.

Lue myös: