Sopimuksen myötä United Airlines pyrkii merkittäviin päästövähennyksiin vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteena on leikata siihen mennessä 100% kasvihuonekaasupäästöistä ilman erillisiä päästöhyvitysmekanismeja.
Sähkölentokone sopisi yhtiön mukaan mm. reiteille Chicago O'Haren kansainväliseltä lentokentältä Purdueen ja San Franciscon kansainväliseltä lentokentältä Modesto Cityyn. United uskoo lyhyen matkan lentoliikennemarkkinoiden olevan avainroolissa sähkölentokoneiden evoluutiossa. United Airlines teki kesäkuussa 2021 vastaavanlaisen ehdollisen tilauksen myös Boom Supersonicin Overture-yliäänikoneista. Aiemmin heinäkuussa United teki yhtiön historian suurimman lentokonetilauksen, joka käsittää 270 Airbusin ja Boeingin valmistamaa kapearunkokonetta.
Viimeisen 30 vuoden aikana 19-paikkaisten koneiden operointi ei enää ole ollut taloudellisesti kannattavaa ja yhtiö poistui kyseisiltä markkinoilta. Sähkölentokoneen nähdään mahdollistavan tällaisen liiketoiminnan uudelleen. Nykyisin Mesa Airlines toimii alueellisena lentoyhtiönä 35 osavaltiossa tarjoten lentoja 95 kaupungista. Sen laivastossa on noin 165 lentokonetta ja päivittäisiä lentoja on noin 450. Valtaosa koneista on Embraer 170- ja Bombardier CRJ 900 -regionaalikoneita. Mesa operoi lentoja mm. American Eaglelle, United Expressille sekä DHL Expressille. Breakthrough Energy Ventures, United Airlines Ventures ja Mesa AirGroup Inc sijoittavat Heart Aerospaceen 35 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Yhtiö kehittää parhaillaan 19-paikkaista ES-19 -matkustajakonetta, jonka voimanlähteenä on neljä sähkömoottoria ja niiden akusto on moottorin yhteydessä. Kone on suunniteltu akuston ympärille vastaavasti kuin sähköautot on suunniteltu sen akuston ympärille. ES-19 -koneen runko on itsessään erittäin kevyt ja noin kolmasosa koneen massasta tulee akuista. Heart Aerospace on jo rakentanut 400 kW -sähkömoottorin prototyypin, jonka akustona on 180 kWh litiumioni-akkupaketti. Nykyteknologialla tarjolla on 720 kWh:n verran energiaa.
ES-19 -sähkölentokoneen toimintamatka on 400 kilometriä. Teknologian kehittyessä koneella suunnitellaan lennettävän jopa 2000 kilometrin mittaisilla reiteillä. ES-19 -koneella voidaan valmistajan mukaan operoida jopa 800 metrin pituisilta kiitoteiltä. Jo aiemmin on raportoitu, että Heart Aerospace olisi saanut aietilauksia kahdeksalta operaattorilta Euroopasta, Pohjois-Amerikasta ja Aasiasta. Yhtiöt ovat tilanneet ehdollisesti nyt jo yli 350 ES-19 -konetta. Yksi ehdollisen tilauksen ES-19 -koneista tehnyt lentoyhtiö on Finnair. Sen lisäksi tilaajalistassa ovat ainakin SAS, Braathens, Widerøe, Air Greenland, Sounds Air, Pascan, Quantum Air, CityClipper, United Airlines ja Mesa Airlines. Heart Aerospace lupaa 19-paikkaisen ES-19 -sähkölentokoneen lentävän vuoteen 2026 mennessä. MH Lue myös:
|
|||