USA ja Japani määräsivät keskeyttämään lennot tietyillä 777-koneilla - syynä UAL328:n moottorivaurio

N795UA_260318Boeing suosittaa keskeyttämään lennot Boeing 777-laajarunkokoneilla, joiden voimanlähteinä on Pratt & Whitney 4000-112 -moottorit. NTSB on jo käynnistänyt oman turvallisuustutkintansa koskien Denveristä ilmaan nousseen United Airlines Boeing 777-200 -koneelle lennolla UAL328 tapahtunutta moottorivauriota.

United Airlinesin Boeing 777-200 (N772UA) nousi ilmaan Denveristä lauantaina 20. helmikuuta ja antoi pian lentoonlähdön jälkeen mayday-hätäkutsun, jonka syynä oli moottorivaurio. Lentäjät toivat koneen vaadittavien toimenpiteiden jälkeen turvallisesti takaisin lähtökentälle Denveriin.

Lento UAL328 oli matkalla Denveristä Honoluluun ja koneessa oli 229 matkustajaa ja 10 hengen miehistö. United Airlinesin 777-koneen ohjaamossa oli kaksi kokenutta ja hyvin koulutettua lentäjää. Vastaavia moottoriongelmia harjoitellaan simulaattorissa vuosittain. United Airlinesin mukaan koneen lentäjillä oli yhteensä noin 60 vuoden ja 40 000 lentotunnin vankka kokemus.

JA007D_020419Yhdysvaltain FAA ja Japanin siviili-ilmailuviranomainen päättivät 20. helmikuuta antaa määräyksen keskeyttää lennot tietyn moottorityypin Boeing 777-koneilla. Yhdysvaltalaisoperaattoreiden lisäksi samanlaisella ja samoilla moottoreilla varustetuilla 777-koneilla lentävät myös Japan Airlines ja All Nippon Airways.

Myös Etelä-Korean lentoyhtiöt Asiana ja Korean Airlines ovat keskeyttäneet lentonsa kyseisellä moottorityypillä varustetuilla 777-koneillaan.

Myös Boeing antoi 21. helmikuuta suosituksen keskeyttää lennot kaikilla 777-koneilla, joissa on käytössä samainen ongelmia kohdannut Pratt & Whitney 4000-112 -moottorityyppi.

Tällaisia moottoreita on asennettu Boeingin mukaan kaikkiaan 69 käytössä olevaan koneeseen ja varastoituja moottoreita tai varastoiduissa koneita on 59 kappaletta. Pääosin kyseinen moottorityyppi on käytössä Boeing 777-200, -200ER ja -300  -koneissa.

JA742A_030419Boeingin suositus on voimassa kunnes FAA antaa ilmoituksen asianmukaisesta tarkastusmenettelystä moottoreiden osalta. Lentokonevalmistaja työskentelee yhteistyössä FAA:n ja Pratt & Whitneyn kanssa ongelman selvittämiseksi.

Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasta NTSB:n tutkivat ovat jo paikalla Denverissä ja Uniterd Airlinesin Boeing 777-200 -koneesta pudonneet moottorin osat on kerätty talteen. Kyseinen Boeing 777 oli yksi ensimmäisistä valmistetuista konetyyppinsä edustajista ja se on yksi 777-ohjelman koelentokoneista (WA005). Kone on valmistettu vuonna 1994. Koneen ikä ei ole relevantti moottorivaurioon, sillä moottoreilla on oma huolto-ohjelma ja niitä vaihdetaan koneen elinkaaren aikana.

Lennolla UAL328 koneen kakkosmoottorista irtosi imuaukon suoja sekä kaikki moottorin suojakuoret pian lentoonlähdön jälkeen. Lisäksi kahden puhaltimen siiven havaittiin vaurioituneen. Niistä toinen oli murtunut juuresta ja viereinen siipi oli murtunut noin puolivälistä. Myös lentokone kärsi pieniä vaurioita moottorin hajoamisen seurauksena.

Maahan pudonneista osista suurin oli imuaukon suoja, jonka lisäksi taivaalta putosi suuria moottorin suojakuoren palasia. Kukaan ei tiettävästi loukkaantunut tapauksessa. Osien putoamisesta on julkaistu videomateriaalia.

NTSB jatkaa tarjolla olevan valokuva- ja videomateriaalin analysointia sekä keskittyy moottorirakenteiden analysointiin, operatiivisiin tekijöihin huoltosuoritteisiin sekä lennontallentimen ja ohjaamoäänitallentimen tietojen analysointiin.

Viikonlopun aikana menetettiin myös Longtail Aviation Boeing 747-400F -rahtikoneen (VQ-BWT) PW 4000-94 -moottori Maastrichtissa pian lentoonlähdön jälkeen. Koneen ykkösmoottorin puhaltimen siipiä lensi läheiseen kylään vaurioittaen ainakin autoja. Myös kahden ihmisen raportoidaan loukkaantuneen tässä onnettomuudessa.

 

 

Päivitys: Lisätty tieto Asianan ja Korean Airin 777-koneista.