Uudet läpivalaisulaitteet käyttöön myös Helsinki-Vantaalla - turvatarkastukset helpottuvat lähivuosina

Turva_vaihtoturvaFinavia ottaa vuonna 2020 Helsinki-Vantaan lentoasemalla koekäyttöön uutta läpivalaisinteknologiaa, joka tuo lentomatkustajille osittain kaivattuja helpotuksia käsimatkatavaroiden turvatarkastuksiin nesteiden ja elektronisten laitteiden osalta. Vastaavia tietokonetomografiaan perustuvia läpivalaisulaitteita on ollut käytössä maailmalla jo jonkin aikaa.

Vuonna 2021 käyttöön otettavan Helsinki-Vantaan terminaalin T2 edustalle nousevan uuden City Hall - lähtöselvitys- ja tuloaulahankkeen myötä lentoasemalla testataan pian uutta käsimatkavaran läpivalaisuteknologiaa.

Helsinki-Vantaalla uusia tietokonetomografiaan ja älykkäiden algoritmien toimintaan perustuva läpivalaisinlaitteisto otetaan käyttöön jatkomatkustajien osalta non-Shengen -alueen turvatarkastuspisteellä vuoden 2020 aikana. Finavian hankkeen tarkoituksena on saada kokemuksia tekniikan toimivuudesta.

920CT_deviceEnsivaiheessa ei siis ole luvassa helpotusta Helsinki-Vantaalta lähtevien matkustajien turvatarkastuksiin vaan toiminta jatkuu ennallaan eli nesteet on pakattava määräysten mukaisesti ja suuremmat PED (Personal Electronic Device) -laitteet on otettava laukusta esiin.

Uudenlaiset toimintatavat mahdollistava 3D CT-skanneri on ainakin Rapiscan System TRS 920CT. Sen läpivalaisukyvyt mahdollistavat nesteiden ja elektroniikan kuljettamisen käsimatkatavaroissa eikä  niitä ole enää tarvetta kaivaa pois laukuista ja asetella muovilaatikoihin.

920CT luo läpivalaistavasta laukusta 3D-mallin jota turvatarkastaja voi pyöritellä kuvaruudullaan laukun sisällön selvittämiseksi. Uudenlainen läpivalaisutekniikka ja toimiva linjasto voisi Finavian arvion mukaan jopa tuplata turvatarkastusnopeuden.

IMG-20190206-WA0015Uusi läpivalaisinlaitteisto otetaan käyttöön Helsinki-Vantaan lentoaseman vaihtoturvapisteen eli ns. Turva 9:n tarkastuspisteellä.

Helmikuussa 2019 käyttöön otetun Turva 9:n laitteisto tarkastuslaitteisto on hankittu eri valmistajilta konsortiosopimusmallilla. Mukana ovat mm. läpivalaisulaitetoimittaja Rapiscan, MacDonald Humpfrey, L-3 sekä Rohde-Schwarz. Näistä viimeisin on valmistanut käyttöön otettavat QPS 201 -henkilöskannerit (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopun linkistä).

920CT_screenCT-läpivalaisinlaitteiden myötä vuonna 2006 voimaan tulleet käsimatkatavaroiden nesterajoitukset voisivat jäädä taakse jopa muutaman vuoden kuluessa.

Kyseessä on kuitenkin merkittävä investointi lentoasemille eikä uuden teknologian käytölle ole toistaiseksi julkistettu minkäänlaisia aikarajoja.

Nesterajoitukset ovat seurausta terroristien paljastuneista suunnitelmista käyttää nestemäisiä räjähteitä Atlantin ylittävillä lennoilla.

Uudenlaiseen läpivalaisuteknologiaan perustuvia turvatarkastuslinjastoja on käytössä Euroopassa jo ainakin Lontoon Heathrow'lla, Amsterdamin Schipholissa. Yhdysvalloissa laitteistoja on käytössä ainakin New Yorkin JFK:n, Atlantan Hartsfield-Jackson ja Chicagon O'Haren lentokentillä.

Ainakin Ison-Britannian osalta tavoitteena on ottaa uusi teknologia käyttöön kaikilla suuremmilla lentoasemilla vuoteen 2022 mennessä.

 

Uusi teknologia vähentää yllättäen myös muovin käyttöä

TurvatarkastusLähitulevaisuudessa lentoaseman turvatarkastuksen läpi saa siis viedä sen juomapullon, joka vielä nykyisin pitää tyhjentää tai heittää pois turvatarkastuksen roskakoriin.

Myös litran kokoiset muovipussit katoavat, joihin matkustajan on pitänyt laittaa kaikki nesteensä, jotka ovat saaneet olla maksimissaan 100 ml kokoisissa pakkauksissa.

Yksin Helsinki-Vantaalla tarkastetaan Finavian mukaan vuosittain noin kahdeksan miljoonaa matkustajaa. Suurella osalla näistä matkustajista on tälläinen litran vetoinen muovipussi, joita siis jaetaan lentoasemalla.

Finavia: Tulevaisuuden turvatarkastukset

Lue myös: