Uusi asfaltti kiiltää Helsinki-Vantaalla – kolmasosa ykköskiitotien remontista jo takana

Kiitotieremontti_2015_5Helsinki-Vantaan lentoaseman pääkiitotien 12- viikkoisesta remontista on takana jo kolmannes. Projekti on aikataulussa eikä eteen ole tullut merkittäviä yllätyksiä. Remontin aikainen alhaisempi kiitotiekapasiteetti on tuonut operaattoreille viiveitä mutta palaute liikenteen sujuvuudesta on kuitenkin ollut positiivista.

Kiitotieremontissa on kyse mittavasta urakasta. Helsinki-Vantaalla sanotaankin olevan meneillään Suomen suurimmat asfaltti- ja kaivinkoneiden kokoontumisajot. Lentoasemalla on myös kaksi Lemminkäisen asfalttiasemaa. 

Toukokuun 11. päivä alkanKiitotieremontti_2015_Heinieen urakan aikana vastaan ei ole tullut suuria yllätyksiä. Maata kiitotien alta on kaivettu pääosin 30-40 sentin syvyydeltä mutta pahimmillaan jopa 1,5 metriä.

Vastaan on tullut maa-aineksia rantahiekasta suopohjaan mutta vain pieniä määriä ongelmajätteeksi toimitettavaa kivihiilitervapitoista maata.

”1950-luvulla rakennettu pohja on aikanaan tehty hyvin”, kertoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. 

”Paikoin vastaan on tullut kalliota hyvin lähellä pintaa, joka on johtanut louhinnan osalta lisätöihin. Mikäli vastaan tulevan suopohjan määrä kasvaa niin sekin voi tuoda osaltaan viiveitä. Nyt käynnissä oleva remontti on kuitenkin aikataulussa ja myös budjetissaan”.

Kiitotieremonttia edelsi pitkä suunnitteluprosessi yhdessä lentoyhtiöiden kanssa. Lentoaseman operaatioiden sujuminen haluttiin varmistaa yhteistyöllä, jotta se aiheuttaisi minimaaliset viiveet ja pienet taloudelliset vaikutukset.

Kiitotieremontti_2015_2”Yhteistyössä saimme aikaiseksi hyvän liikennerakenteen. Saapumispiikki saatiin remontin aikana madaltumaan ja levittymään pidemmälle aikavälille. Toiminta sujuu kohtuullisen hyvin” kertoo Noronen-Juhola.

Remontin haastavin kohta on pääkiitotien 04R/22L ja poikkikiitotien 15/33 risteys. Sieltä kiitotie on kaikista kulunein. Lentäjien tuntema kiitotien 15 hyppyri jää jäljelle myös remontin jälkeen.

Kiitotieremontin aikana tärkeää on lentoturvallisuuden lisäksi myös laatu. Finavia kertoo työmaalla olevan Suomen parhaan osaamisen. Muutama sata henkilöä tekee pitkää päivää työmaalla.

Kolmen kuukauden mittaisen urakan nopeuttaminen usean vuoron aikana tehtäväksi saattaisi tuoda laatuongelmia ja kysymysmerkki olisi myös osaavan työvoiman riittävyys. Myös kustannukset nousisivat työvoiman osalta huomattavasti yli nykyisen 18 miljoonan euron budjetin. 

”Suomen kesä on tähän mennessä ollut suotuisa kiitotieremontille. Ukkoset ja sateet nimittäin toisivat viiveitä remontin edistymiseen”, jatkaa Noronen-Juhola.

Kiitotieremontti_2015_6Työn etenemisen näkee parhaiten uutena mustana päällysteenä jota on kiitotiellä jo monin paikoin. Alfalttikerroksen paksuus voi olla jopa puolimetrinen. Valmista on jo mm. kiitotien 22L alkupäässä ja siellä on käynnissä keskilinjavalojen asennukset.

Kiitoteiden risteysalueen on määrä valmistua 6. heinäkuuta. Tuolloin kiitotie 15/33 saadaan käyttöön täysimittaisena, joka nostaa lentoaseman kapasiteettia.

Remontin ensimmäisen vaiheen aikana Helsinki-Vantaalla on käytössä laskuun vain yksi kiitotie eli ns. kolmoskiitotie 04L/22R. Nousuja sen sijaan voidaan suorittaa myös remontin ajaksi 1900 metrin mittaiseksi lyhennettyä poikkikiitotietä 15 käyttäen.

Sitä käytetään kapearunkoisten lentoonlähtöihin tuuliolojen ollessa suotuisat. Suurimmat sitä nyt hyödyntävät koneet ovat Airbus A321-kokoluokkaa.

 Normaalitilanteessa lentoaseman 15 minuutin sisällä aikataulustaan lähtevien lentojen määrä on yli 90 prosentin luokkaa. Nyt remontin aikana luku on ollut 88-90 prosenttia mutta useina päivinä on päästy myös aivan normaaleille lukemille.

 Kiitotieremontti_2015_3Viiveet ovat suurimpia juuri iltapäivän ruuhkatuntien aikana. Keskimäärin lennoille on tullut 20 minuutin viiveitä.

Saapuvien osalta liikennettä säädellään Eurocontrollin CFMU:n (Central Flow Management Unit) kautta ja viiveet ovat olleet keskimäärin 8,3 minuuttia. Lentoyhtiöiden remontin aikana antama palaute toiminnasta on ollut hyvää.

”Järjestelmä on kuitenkin herkkä, kun laskuun on käytettävissä vain yksi kiitotie. Kovat sivutuulet ovat tuoneet lisää viiveitä”, kertoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus.

Ensimmäisen remonttivaiheen aikana lentoaseman laskevan liikenteen kapasiteetti on 36 operaatiota tunnissa.

atcc_2015_Raine_Luojus_1”Lähtötäsmällisyys on ollut hyvä, kun kiitotie 15 on ollut käytössä kapearunkokalustolle. Se on tuonut helpotusta myös aamuruuhkan lähtevälle liikenteelle. Vain parina päivänä kovat luoteistuulet ovat estäneet poikkikiitotien käyttämisen lentoonlähtöihin”, valaisee Luojus tilannetta.

Remontti on vienyt erityisesti lähtevää kiitotieltä 15 lähtevää liikennettä uusien alueiden ylle Pohjois-Helsingissä. Lentomelun muutoksista on tiedotettu asukkaita monen eri kanavan kautta.

Kiitotieremontti_2015_7Finavian mukaan meluvalitukset ovat lisääntyneet jonkin verran mutta mitään suura kasvua ei ole ollut. Asiaan saattaa vaikuttaa se seikka, että Pohjois-Helsingin ylle lähtee kiitotieltä 15 normaalitilanteessakin potkuriturbiinikalustoa.

Helsinki-Vantaan pääkiitotien remontin toinen vaihe alkaa 15. kesäkuuta. Koko kiitotien on määrä valmistua 2. elokuuta.

Kiitotien pinnan käyttöikä on noin 12-15 vuotta. Joissain tapauksissa uudelleen asfaltaointi joudutaan tekemään jo aiemmin. Näin kävi Helsinki-Vantaan kolmoskiitotien kanssa, jonka pinta uusittiin jo 11 vuoden kohdalla.

Lue myös aiempi uutisemme kiitotieremontin eri vaiheista: