(päivittynyt 23.36) Ilmavoimien 100-vuotislentonäytös keskeytyi lauantai-iltana kiitotietarkastukseen. Syynä oli Ilmavoimien Midnight Hawksin neloskoneesta (HW-353) lentoonlähdössä hajonnut päälaskutelineen rengas. Pelastusyksiköt varmistivat Hawkin paluun Tikkakoskelle. Laskukiidon lopussa kone ajautui kiitotien sivuun. Tapauksessa ei tullut henkilövahinkoja. Ilmavoimien Midnight Hawks -taitolentoryhmä nousi ilmaan Tikkakoskelta näyttävästi savujen saattelemana noin puoli kuuden aikaan lauantai-iltana. Pian lentoonlähdön jälkeen lentokentän henkilöstö käynnisti kiitotietarkastuksen ja alueelle saapui lisää ajoneuvoja. Ajoneuvoista nousseiden nähtiin poimivan jotain kiitotieltä. Lisäksi Ilmavoimien sekä lentokentän pelastusajoneuvot ajettiin rullaustielle kiitotien varteen lento-onnettomuusvaaraan valmistautuneina. Pian selvisi, että kapteeni Tapani Parvion ohjastaman Midnight Hawksin neloskoneen oikeanpuoleisen päälaskutelineen rengas oli hajonnut lentoonlähdössä. Taitolento-osaston muut kolme konetta laskeutuivat ensin kiitotielle 30 noin kello 18 aikaan. Myöhemmin myös useita Keski-Suomen pelastuslaitoksen ajoneuvoja saapui varmistamaan vaurioituneen Hawkin laskeutumista Tikkakoskelle. Lopulta Parvion lentämä neloskone tuli onnistuneesti laskuun kiitotielle 12 noin kello 18.15. Vaikka osa yleisöstä oli jo tässä vaiheessa poistunut, paikalla oli todennäköisesti yli kymmenen tuhatta katsojaa seuraamassa dramaattista tilannetta. Koneen ohjattavuus säilyi pitkään mutta vauhdin hidastuessa Hawk ajautui kiitotien oikealle puolelle nurmialueelle. Pelastusajoneuvot varmistivat tilanteen eikä tapauksessa syntynyt henkilövahinkoja. Laskeutumisen jälkeen kiitotieltä käytiin keräämässä sinne kuulumattomia esineitä Hawk-suihkuharjoituskoneen kosketuskohdasta. Lentonäytös keskeytettiin tapahtumien seurauksena. Lauantain ohjelmasta jäi näkemättä Saab JAS 39 C Gripenin ja Ilmavoimien F/A-18 Hornetin esitykset sekä lentonäytöksen odotettu päätösesitys. Illan mittaan ilmassa nähtiin vielä lennokkeja ja yleisilmailukoneita. Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto, joka on toiminut vuodesta 1997 lähtien. Osastoon kuuluvat ohjaajat työskentelevät lennonopettajina Ilmasotakoululla. Jo kolmatta vuotta samassa kokoonpanossa lentävään osastoon kuuluvat osaston johtaja kapteeni Marc Fuss, kapteeni Heikki Kankkio, kapteeni Vesa Loukko ja kapteeni Tapani Parvio (kuvassa alla). Midnight Hawksin neloskoneen sooloesitys jäi kesken myös vuoden 2017 Seinäjoen lentonäytöksessä. Tuolloin kyseessä oli eri koneyksilö (HW-345). Syyksi mainittiin tuolloin tekninen vika ilman sen tarkempaa erittelyä. Ilmailussa turvallisuus on aina ensisijaisena. Midnight Hawks lensi lauantaina Tikkakosken näytöksessä ensimmäistä kertaa perinteisen neljän Hawkin esityksen ohella myös viidellä koneella osassa ohjelmanumeroa.Lentonäytökseen saapui runsaasti kävijöitä: lippuja myytiin pelastusviranomaisten sallima maksimimäärä eli 16 000. Tämä aiheutti pitkiä jonoja niin etäpysäköintialueiden sukkulabusseihin, sisäänpääsyyn, ruokajonoihin, vesipisteeseen ja lopulta jälleen busseihin poistumisvaiheessa. Lauantaina tapahtuneesta vaaratilanteesta huolimatta Midnight Hawks lentää sunnuntain näytöksessä normaalisti. Sunnuntaina Tikkakosken yllä nähdään lauantain peruutuksen johdosta kahdesti Henrik "Sunshine" Björlingin ohjaama Saab JAS 39 C Gripen -esityslento. Kyseessä oli Ilmavoimat 100 -lentonäytöksen toinen vaaratilanne. Torstai-iltana Ranskan Ilmavoimien C-130 Hercules -kuljetuskone laskeutui hydraulijärjestelmän vikaantumisen seurauksena pelastusajoneuvon varmistamalle Tikkakosken kiitotielle. Päivitys kello 23.36: Lisätty tieto Gripenin kahdesta esityslennosta sunnuntain lentonäytöksessä. Lue myös:
|
|||