Viimeisen 20 vuoden aikana tehty lentoturvallisuustyö näkyy ASN:n vuoden 2020 lentoturmatilastoissa

ASN_2020_accidentsAviation Safety Networkin (ASN)  tilastojen mukaan Covid-19 -pandemian järkyttämän ja juuri päättyneen ilmailuvuoden 2020 aikana tapahtui kahdeksan kuolemaan johtanutta lentoturmaa liikenneluokan lentokoneille. Onnettomuustilastojen mukaan koronavuosi oli lentoliikenteen osalta turvallisempi, kuin mikään aiempi vuosi. Kahden lentoturman syynä oli ilmatorjuntatuli.

Vuonna 2020 tapahtui kaikkiaan kahdeksan kuolemaan johtanutta lentoturmaa kaupallisen ilmakuljetuksen piirissä matkustaja- tai rahtilennoilla. Niissä menehtyi kaikkiaan 314 ihmistä, joista yksi menehtyi ns. kolmantena osapuolena eli maassa. Vuotta aiemmin eli 2019 kuolemaan johtaneita lentoturmia tapahtui 20 ja niissä menehtyi 283 ihmistä.

Tilastojen valossa vuosi 2020 oli turvallisempi kuin mikään aiempi ilmailuvuosi kuolemaanjohtaneiden lentoturmien määrässä mitattuna suhteutettuna lentomäärään. Syynä on koronaviruspandemian leikkaamat lentomäärät, joissa on ollut edellisvuoteen verrattuna pudotusta noin 50 prosenttia.

Flightradar24-lennonseurantapalvelun mukaan vuoden 2020 kokonaislentomäärät olivat 49 918 704 ja laskua edellisvuoteen oli 27 prosenttia. Kaupallisen ilmakuljetuksen osalta pudotus oli dramaattisempi 47 prosenttia ja kokonaislentomäärä oli näiltä osin vain 24 435 753 lentoa, kun vuotta aiemmin lentomäärä oli 41 966 678.

Vuoden 2020 lentomäärät ovat vastaavat kuin 20 vuotta aiemmin. Aviation Safety Networkin mukaan vuonna 1999 lentoturmia tapahtui 43 eli lentomäärään suhteutettuna vuosi 2020 oli merkittävästi turvallisempi ja osoittaa sen mukaan lentoturvallisuustyön tärkeää roolia 20 vuoden ajalta.

Kahdeksasta vuoden 2020 lentoturmasta neljä tapahtui suurelle suihkumatkustajakoneelle, joista kolme tapausta sattui Boeing 737 -koneille ja yksi Airbus A320-koneelle. Lentoturmista yksi tapahtui Yhdysvalloissa, yksi Euroopassa ja loput kuusi Lähi-idässä, Afrikassa ja Aasiassa.

PS752_graafi_ALLVuoden 2020 pahin ja eniten julkisuuttakin saanut lentoturma tapahtui Iranissa 8. tammikuuta 2020. Iranin ilmatorjunta teki väärän tunnistuksen ja ampui ilmatorjuntaohjuksella alas Teheranista nouseen Ukraine International Airlinesin lennon PS752.

Boeing 737 -koneelle tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi 176 matkustajaa ja lentoliikenne siirtyi merkittävissä määrin pois Iranin ilmatilasta.

2. helmikuuta kolme ihmistä menehtyi turkkilaisen Pegasus Airlinesin Boeing 737-koneella tapahtuneessa onnettomuudessa Istanbulissa. Izmiristä Istanbuliin saapunut lento PC2193  suistui laskeutumisen jälkeen ulos kiitotieltä.

Vuoden 2020 aikana ilmatorjuntatuli tuhosi toisenkin siviililentokoneen. Somaliassa kuusi menehtyi, kun African Express Airwaysin rahtilennolla ollut Embraer EMB-120 Brasilia kone ammuttiin alas 23 mm ZU-23 -ilmatorjuntatykillä 4. toukokuuta. Kiitotiellä olleiden eläinten takia ylösvedon suorittanut kone oli sotilaisen näkemyksen mukaan väärässä paikassa ja matalalla lentävä uhka. Tulenkäytöstä vastasivat Etiopian joukot, jotka olivat Somaliassa Afrikan unionin tehtävällä.

PK8303_interim_1Toinen korkean profiilin lentoturma tapahtui 22. toukokuuta 2020, kun koronaviruspandemian jälkeen ilmaan palanneen Pakistan International Airlinesin lentäjät tekivät useita virheitä lennolla PK8303 Lahoresta Karachiin. Lentäjien puutteellisten toimien seurauksena tuhoutuneen A320-koneen turmassa menehtyi 98 ihmistä.

Onnettomuuden seurauksena Pakistanissa selvitettiin lentäjien lupakirjojen aitouksia ja selvitysten perusteella jopa 40 prosenttia lupakirjoista ja koulutustodistuksista oli väärennysepäilyjen kohteena.

7. elokuuta tapahtui vuoden 2020 viimeinen suihkumatkustajakoneelle tapahtunut lentoturma, kun Air India Expressin Boeing 737 ajautui laskeutumisen jälkeen ulos kiitotieltä Calicutissa. Onnettomuudessa menehtyi 21 ihmistä.

Aviation Safety Networkin tilastot perustuvat maailmanlaajuisesti tapahtuneisiin kuolemaan johtaneisiin siviili-ilmailun lento-onnettomuuksiin vähintään 14-paikkaisilla lentokoneilla.

Lue myös: