Airbus A330-200F -koneesta muunnettava Beluga XL vastaa logistisiin haasteisiin

BelugaXL_1Logistiikka on suuressa roolissa Airbusin nostaessa tuotantolinjastojensa nopeutta. Eurooppalaisvalmistaja kehittääkin Beluga-kuljetuskoneestaan uutta A330-koneeseen perustuvaa XL-mallia, joita rakennetaan kaikkiaan viisi. Uusien koneiden on määrä tuoda jopa 30 prosenttia suurempi kuljetuskapasiteetti.

 Nykyisin Airbus hoitaa ilmateitse tehtäviä kuljetuksiaan viidellä Airbus A300-600ST Super Transporter Belugalla. Niiden logistisia ponnistuksia ollaan nostamassa jopa 10 000 vuosittaiseen operaation vuoteen 2017 mennessä.

Se tarkoittaa lisääntyvien lentojen ohella koneiden käytön optimointia. Nykyisin viisi Belugaa lentää joka viikko yli 60 lentoa 11 paikkakunnan välillä.

Beluga2_2Beluga-koneiden lennot keskitetäänkin jatkossa A350-ohjelman ympärille ja pienemmän A320-ohjelman koneen osat siirtyvät maantiekuljetuksiin.

”Toulousen taivas ei olisi Toulousen taivas ellei siellä lentäisi Beluga”, sanoi Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Didier Evrard.

Airbus A330-200F -koneeseen perustuvan Beluga XL:n (otsikkokuvassa) kehitystyö on vauhdissa ja se kestää aina vuoteen 2016 saakka. Tuotantolinjaston muutokset ja koelennot on määrä tehdä vuosien 2017-2019 aikana. Ensimmäisen uuden Belugan pitäisi olla käytössä vuoden 2019 puolivälissä.

Suunnitelmissa on kaikkiaan viiden koneen rakentaminen. Ensimmäiset kaksi lisäävat kapasiteettia ja kolme viimeistä korvaavat vanhoja Beluga-koneita.

Beluga3_2Beluga XL tuo jopa 40 prosenttia lisää tehokkuutta A350 XWB -koneiden osien kuljetukseen. Se voi ottaa ruumaansa kerralla kaksi A350-koneen siipeä.

XL-version runko on metrin alkuperäistä Belugaa leveämpi ja se kykenee kuljettamaan 12 prosenttia suuremman hyötykuorman.

Lue myös: