Airbusin tavoitteena on mahdollistaa 100-prosenttisen SAF-polttoaineen käyttö kuluvan vuosikymmenen aikana. Lentokonevalmistaja on käynnistänyt koelennot VOLCAN-hankkeessa (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) kapearunkoisella A319-koneella sekä ensimmäistä kertaa myös H225-helikopterilla. Jo aiemmin yhtiö on kertonut suorittavansa A350-koneella koelentoja 100-prosenttisella uusiutuvalla SAF-lentopolttoaineella (Sustainable Aviation Fuel) ECLIF3-tutkimushankkeessa (Emission and Climate Impact of Alternative Fuels). Airbus Helicopters suoritti marraskuun 2021 alkupuolella Marignanessa koelennon H225-helikopterilla, jonka Safran Makila 2 -moottoreiden käyttämänä polttoaineena oli ensimmäistä kertaa 100-prosenttinen SAF-polttoaine. Kyseinen lento käynnisti koelentosarjan, jonka tavoitteena on mahdollistaa laimentamattoman uusiutuvan lentopolttoaineen käyttäminen.
Vuoden 2022 alussa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä on määrä laajentaa myös Safran Helicoptersin Arrano-moottoreihin, joita käytetään Airbus Helicopters H160-helikoptereissa. SAF:n käyttö on merkittävä osa Airbus Helicoptersin päästövähennyshankkeita. Lisäksi Airbus Helicopters on aloittanut uusiutuvan lentopolttoaineen käytön helikoptereissa koulutus- ja koelennoilla Ranskan ja Saksan tehtaillaan. Jo aiemmin eli lokakuussa 2021 Airbus käynnisti koelennot 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella yhdessä Dassault Aviationin, Oneran, Ranskan liikenneministeriön ja Safranin kanssa myös Airbus A319 -kapearunkokoneella. Ensimmäinen koelento A319neo-koneella suoritettiin Toulousen alueella lokakuun 2021 lopussa. Koelentokoneen toinen CFM LEAP-1A -moottori käytti 100-prosenttista uusiutuvaa SAF-lentopolttoainetta. Alustavat tulokset koelennoilta on luvassa vuoden 2022 aikana. Molemmissa hankkeissa käytetään yhteensä noin 57 tonnia Total Energiesin toimittamaa 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta. Se on valmistettu Le Havressa Normandiassa pääosin vetykäsitellyistä estereistä sekä rasvahapoistat ja sisältää pääosin ruokaöljyä ja muita jäterasvoja. Airbus toteuttaa hankkeita yhteistyössä ONERA:n ja Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus DLR:n kanssa, jotka vastaavat tietojen analysoinnista maassa ja ilmassa. Moottorivalmistaja Safran puolestaan vastaa polttoainejärjestelmän ja moottorin sopeutumisesta erilaisten 100-prosenttisten SAF-polttoaineiden käyttöön. Safran suorittaa LEAP-moottoreille laajasti maakokeita vuoden 2021 aikana. Hankkeessa on mukana myös Dassault Aviation, joka vastaa materiaalien ja laitteiden yhteensopivuustutkimuksista ja varmistaa 100-prosenttisen SAF-polttoaineen biokontaminaatioherkkyyden. VOLCAN-hanke on osa maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjen vähentämistoimia, jollaisia on käynnissä laajasti koko ilmailualalla. Hanke saa rahoitusta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävältä France Relance -elvytyssuunnitelmalta, joka toteutetaan Ranskan liikenneministerin Jean-Baptiste Djebbarin valvonnassa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää SAF-polttoaineiden laajamittaista käyttöönottoa ja tyyppihyväksyntää kapearunkoisiin lentokoneisiin sekä uuden sukupolven liikelentokoneisiin. Lue myös:
|
|||