Airbusin A320 -koneiden Sharklet-retrofit -jälkiasennukset käynnistyvät

A321ER_10Airbus ryhtyy 2015 asentamaan jo käytössä oleviin A320-sarjan koneisiin Sharklet-siivenkärkiveviä. Näin lentoyhtiöt pääsevät hyötymään niiden tuomista kustannussäästöistä ja paremmasta suorituskyvystä nykyisissä koneissaan.

Asennukseen liittyy siipirakenteiden vahvistuksia sekä Sharklet-evän kiinnityksen mahdollistava kärkiosa. Päivitys pidentää koneiden käyttöikää ja maksimoi näin lentoyhtiön investoinnin tuoton.

Sharklet-siivenkärkievien (winglet) asentaminen A320- perheen koneeseen vähentää polttoainekustannuksia jopa neljä prosenttia ja lisää kantamaa enimmillään 100 merimailia.

”Uusien A320-koneiden asiakkaat ovat innostuneita Sharkletien tuomista hyödyistä. Nyt voimme tarjota päivitystä myös käytössä oleviin lentokoneisiin. Näin niiden kantamaa voidaan pidentää, vähentää polttoaineen kulutusta ja samalla pienentää hiilidioksidipäästöjä 900 tonnia vuodessa lentokonetta kohden”, Airbusin asiakaspalvelujohtaja Didier Lux kertoo yhtion tiedotteesa.

Yli 4000 käytössä olevista A320-koneista soveltuu jälkiasennusohjelmaan. Aluksi sen piiriin kuuluvat A320- ja A319-mallit. Arviointi A321:n ottamisesta mukaan tehdään myöhemmin.

Airbus on tarjonnut mahdollisuuden kärkisiipien asentamiseen uusiin A320-perheen lentokoneisiin joulukuusta 2012 alkaen. Yhtiö on saanut lentoyhtiöiltä retrofit-tilauksia jo noin 200 koneeseen.