Airbusin uuden sukupolven laajarunkokone A350 XWB saapuu Helsinki-Vantaalle alkuillasta

A350_FLT_3Airbusin uuden sukupolven laajarunkokone A350 XWB saapuu Helsinki-Vantaalle tiistaina alkuillasta. Koneuutuus on neljännen ja samalla viimeisen lentosarjansa aikana matkannut maailman ympäri saapuen Suomeen Moskovasta. Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristö saattaa ruuhkautua koneen saapumisen aikaan.

Lentosarjan aikana MSN5-koelentokone (F-WWYB) lentää maailman ympäri vieraillen kaikkiaan 12 maassa ja 14 kaupungissa. Helsinki-Vantaa on kohdelistalla viimeisenä ennen koneen paluuta takaisin Ranskan Toulouseen.

Airbusin uutuuden odotetaan laskeutuvan Helsinki-Vantaalle 12. elokuuta noin kello 19.00. 

A350 XWB MSN5 on lähtenyt matkaan Moskovasta lennonnumerolla AIB405. Reitti Helsinkiin kiertää Skandinavian pääkaupunkien kautta ja tuorein arvio saapumiselle Helsinki-Vantaalle on noin kello 19.00 (Aika voi muuttua mikäli reitti muuttuu oleellisesti). MSN5 on Helsingin yllä noin kello 16.15 Tampereen yllä noin kello 16.30 ja Vaasan päällä noin kello 16.45.

Kone lähtee kohti Toulousea 13. elokuuta noin kello 16.00.

A350_XWB_MSN005_-TRIP_1_TAKE_OFF-1Finavia pyytää yleisöä pysäköimään autonsa liikennesääntöjen mukaisesti, jotta ne eivät tuki muuta liikennettä katselupaikkojen läheisyydessä. Parhaat paikat koneen katseluun löytyvät Ruskeasannantieltä lähellä vanhaa siunauskappelia sekä Tullimiehentien kallioilta. Laskeutumiseen käytettävä kiitotie riippuu laskeutumishetken vallitsevasta tuulesta.

A30XWB MSN5 teki ensilentonsa 20. kesäkuuta 2014. MSN5 on toinen matkustamolla varustettu koelentokone ja siihen on asennettu 42 business-luokan ja 223 turistiluokan paikkaa.

Lähes 65 metrin siipien kärkiväli

A350_preview_2Airbusin koneuutuus A350-900 (A350 XWB) on huomattavan kokoinen 66,8 metrin pituudellaan ja 64,75 metrin siipien kärkivälillään. Nykyiseen Finnairin Airbus A330-kalustoon verrattuna pituutta on 3,11 metriä enemmän ja siipien kärkiväli on kasvanut 4,45 metriä.

Finavian mukaan A350-koneen koko ei aiheuta ongelmia pysäköintipaikkojen suhteen toisin kuin vielä suuremman A380-koneen kohdalla. Nykyisistä matkustajasilloista kuutta voidaan käyttää A350-koneen operointiin ilman suurempia muutoksia.

Finnair on konetyypin ensimmäinen eurooppalaisoperaattori. Ensimmäisen Finnairin A350-900 -koneen odotetaan liittyvän yhtiön laivastoon syyskuussa 2015.

 

Lentoposti.fi pääsi kokemaan A350 XWB kyydin konetyypin ensimmäisellä matkustajalennolla kesäkuussa 2014: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä

Lue myös artikkeli: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää

Lue myös aiemman uutisemme A350 XWB:n tulosta Helsinki-Vantaalle: