Asiana Airlinesin turmakone lähestyi kiitotietä reilulla alinopeudella

Asiana_DFDR_NTSB_1Asiana Airlinesin San Franciscossa tuhoutunut Boeing 777-200ER-kone lähestyi tutkijoiden mukaan kiitotietä reilulla alinopeudella. Koneen moottoreiden on todettu toimineen normaalisti. NTSB haastattelee kaikkia neljää turmakoneen lentäjää vielä maanantain aikana.

NTSB:n tutkimusten mukaan Asianan lento OZ214 lähestyi San Franciscon kiitotietä huomattavan alhaisella nopeudella. Lennonjohto oli vektoroinut koneen pitkälle 17 merimailin loppuosalle näkölähestymistä varten. Hetkeä myöhemmin ohjaajat kertoivat kiitotien näkyvän ja lento OZ214 sai selvityksen näkölähestymiseen kiitotielle 28L.

Automaattiohjaus irrotettiin 1600 jalan korkeudessa 82 sekuntia ennen törmäystä maahan. 1400 jalan korkeudessa koneen nopeus oli 170 solmua.

Boeing 777-200ER-koneen lähestyessä kiitotien kynnystä oli koneen nopeus laskenut 34 solmua alle oikean 137 solmun lähestymisnopeuden. Ohjaajat ehtivät lisätä tehoa ennen koneen osumista maahan 106 solmun nopeudella.

Asiana_777_crash_3Tutkimusten mukaan molemmissa moottoreissa on jälkiä suuresta pyörimisnopeudesta, joka on linjassa lennontallentimen tietojen kanssa. Pratt&Whitney PW4090 -moottorit ovat siis toimineet normaalisti.

NTSB:n tutkijat ovat löytäneen lentäjien lähestymiskartat, jotka ovat olleet paikallaan asiaan kuuluvasti. Tutkijat haastattelevat kaikki neljä Asiana Airlinesin turmakoneen lentäjää vielä maanantain aikana Tyynenmeren aikaa. 


Tutkinta täydessä vauhdissa

NTSB:n tutkijat dokumentoivat parhaillaan kaikkien reilun 300 istuimen kuntoa sekä matkustamon ovien ja evakuointislaidien toimintaa.

Ohjaamotallentimen kanssa työskentelevän ryhmän mukaan osa ohjaamokeskusteluista on käyty englanninkielellä ja osa on koreaksi ja nauhoitteen puhtaaksi kirjoittaminen on alkanut. Lennontallenninryhmä valikoi 1400 parametrin joukosta tarvittavia tietoja.