Brittiläinen BAE Systems on kehittänyt uuden ja aiempia keveämmän LiteHUD-heijastusnäytön sotilaskoneisiin. Näyttö on 60 prosenttia pienempi sekä 50 prosenttia kevyempi kuin perinteiset heijastusnäytöt. Sille on jo löytynyt useita asiakkaita. BAE Systemsin LiteHUD-heijastusnäyttö nousi taivaalle ensimmäistä kertaa koneeseen asennettuna tammikuussa 2017. Ensilento tapahtui Lockheed Martin AC-130J Hercules -kuljetuskoneessa. Seuraavat lennot tehtiin Textron Scorpion- ja BAE Systems Advanced Hawk -suihkukoneilla. Heijastusnäytöstä (Head-Up Display, HUD) koneen ohjaaja näkee lennon kannalta tärkeät tiedot ilman, että ulkomaailman havainnointi häiriintyy. BAE Systems käynnisti LiteHUD-heijastusnäytön kehittämisen yli kaksi vuotta sitten. Valmistajan mukaan seuraavan sukupolven näytöllä on myös kilpailukykyinen hinta. ”Uskomme vahvasti LiteHUDiin, sillä lennot ovat sujuneet menestyksekkäästi ja olemme saaneet asiakkailta positiivista palautetta. Tehtävämme on tarjota asiakkaiden harjoituslentokoneisiin maailman edistyksellisintä digitaalista näyttöteknologiaa. LiteHUD on todistanut nopeasti pystyvänsä palvelemaan hyvinkin laajaa asiakaskuntaa”, BAE Systemsin näyttöjen kehityksestä vastaava Andy Humphries sanoo. LiteHUDia on käytetty alusta asti koulutuksessa niin kevyissä taistelukoneissa kuin täysin kehittyneissä hävittäjissä. Uusi HUD on asennettu turkilaiseen TAI Hürkuş -potkuriturbiinikoulukoneeseen, kevyeen Scorpion-rynnäkkökoneeseen, AC-130J-kuljetuskoneeseen ja Advanced Hawk -suihkuharjoituskoneeseen. Lisäksi se on kolmen muun nimeämättömän asiakkaan koneessa. LiteHUD käyttää BAE Systemsin patentoimaa Optical waveguide -teknologiaa. Järjestelmä parantaa lentoturvallisuutta sekä vähentää lentäjän väsymistä, sillä se on ohjelmoitu parantamaan tilanneherkkyyttä sekä päivä- että yöolosuhteissa. Näyttö on muotoiltu niin, että sen voi integroida olemassa oleviin ja tuleviin ohjaamoihin. BAE Systems on valmistanut jo yli 15 000 erilaista heijastusnäyttöä, joita on asennettu yli 50 konetyyppiin. T.T.
|
|||