Koronaviruksen takia asematasoille seisomaan jääneissä Boeing 737 -kapearunkokoneissa on havaittu käyttöönoton jälkeen moottoriongelmia. Ilmailuviranomainen vaatii toimia, sillä konetyypille on tapahtunut useita moottorin sammumisia lennon aikana. Syyksi on selvinnyt korroosiovaurio moottorin vuodatusventtiilissä. Lentoyhtiöiden käynnistäessä liikennettään uudelleen koronapandemian aiheuttaman lentotauon jälkeen on Boeing 737 -koneissa havaittu moottoriongelmia. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkaisi EAD-lentokelpoisuusmääräyksen, joka koskee kaikkia Boeing 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900, ja -900ER -koneita. Niissä on käytössä eri versioita suositusta CFM-56-moottorista. EAD (Emergency Airworthiness Directive) julkaistiin neljän lähiaikoina sattuneen toisen mooottorin sammumisen seurauksena. Syyksi on selvinnyt käyttämättömyydestä johtuva korroosiovaurio, jonka seurauksena yksi moottorin vuodatusilmaventtiileistä jää auki-asentoon. Mikäli kyseinen venttiili avautuu normaalisti lentoonlähtötehoja asetettaessa se voi jumiutua auki-asenteen lennolla. Näin ollen venttiili ei sulkeudu, kun moottoritehoa vähennetään saavutettaessa matkalentokorkeus. Sen seurauksena tapahtuu palauttamaton ahtimen sakkaus eikä moottori voida sammumisen jälkeen käynnistää uudelleen. FAA:n mukaan venttiilien korroosio voisi johtaa molempien moottoreiden menettämiseen lennolla ilman mahdollisuutta uudelleenkäynnistykseen. Seurauksena voisi siten olla pakkolasku lentokenttien ulottumattomissa. Ilmailuviranomaisen julkaisema lentokelpoisuusmääräys vaatii operaattoreita tarkistamaan kyseisen vuodatusilmaventtiilin sekä vaihtamaan sen jos tarkastuskriteerit eivät täyty. Tarkastustoimet on tehtävä tietyn ajan puitteissa. Ilmailuviranomaiset ympäri maailmaa valvovat lentoturvallisuutta. Tarvittaessa julkaistaan lentokelpoisuusmääräyksiä osana jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. MH
|
|||