Boom Supersonic XB-1 -koelento-ohjelma jatkuu suoritusarvojen varmistamisella - laskutelineet sisään

XB1_2nd_gearretractedBoom Supersonic on suorittanut jo toisen koelennon XB-1 -koekoneella. Kalifornian Mojaven Air & Spaceportin alueella toteutetun lennon aikana käytettiin ensimmäistä kertaa koneen laskutelinejärjestelmää. XB-1 -koekoneen ensilento tehtiin maaliskuussa 2024 ja nyt edetään vähitellen kohti ylisoonisia koelentoja. Tavoitteena on Overture-matkustajakoneen kehittäminen.

XB1_FF_ohjaamoXB-1 (N990XB) nousi Boomin pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburgin ohjaamana noin 15-minuuttisen koelennon aikana 10 400 metrin korkeuteen ja suurin käytetty ilmanopeus lennolla oli 232 solmua.

Toisen koelennon aikana suoritettiin tyypillisesti koelennoilla tehtävä laskutelineiden sisään- ja ulosotto. Lennon aikana varmistettiin myös koekoneen ohjattavuutta sekä aktivoitiin uusi digitaalinen vakautusjärjestelmä, jonka on määrä parantaa ohjattavuutta ensimmäisellä lennolla tehtyjen havaintojen perusteella.

XB1_2nd_tuftedwingLennon aikana XB-1 -koekoneen oikeaan siipeen oli kiinnitetty virtauksen ilmaisimia, joiden avulla voitiin seurata virtauksien suuntia ja voimakkuuksia siiven pinnalla.

Nyt kahden onnistuneen koelennon jälkeen XB-1 -koekoneen suoritusarvoja varmennetaan järjestelmällisesti laajentaen korkeus- ja nopeusalueita sekä liikehtimiskykyä. Koelennoilla varmistetaan kaikkien järjestelmien oikeanlainen toimivuus sekä varmistetaan turvamarginaalit rungon värähtelyn osalta.

Pääkoelentäjä Brandenburg tulee olemaan ohjaimissa myös seuraavilla koelennoilla sekä lennolla, jolla XB-1 kiihdyttää ensimmäistä kertaa ylisooniselle nopeusaluelle. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA myönsi huhtikuussa 2024 Boom Supersonicille SFA-erikoisluvan (Special Flight Authorization) tällaisiin koelentoihin.

XB1_2nd_geppettoTavoitteena on edetä ylisoonisiin koelentoihin vuoden 2024 loppuun mennessä ja sitä ennen suunnitelmissa on toteuttaa noin 10 koelentoa.

Koelento-ohjelmaa jatketaan Black Mountainissa R-2508 Complex -harjoitusalueella ja ylisooniset koelennot on määrä toteuttaa korkealla R-2515 -ilmatilan yliäänikäytävässä. Sitä on käytetty laajasti tutkimustoimintaan ja ylisoonisten sotilaslentokoneiden operaatioihin.

Ylisooniselle lennoille aiotaan edetä rauhassa ja ensimmäisten kolmen lennon aikana on määrä saavuttaa Mach 1,2, Mach 1,2 ja Mach 1,3 nopeudet. Syynä tähän on rajallinen ilmatila, jonka aikana voidaan lentää tietyllä nopeudella vain joidenkin minuuttien ajan.

Overture_United_1XB-1 -ohjelmalla luodaan perustaa Boom Supersonicin Overture-matkustajakoneella, jonka avulla tavoitellaan kaupallisten ylisoonisten matkustajalentojen palauttamista taivaalle. Overture-matkustajakone mahdollistaisi 64-80 matkustajan kuljettamisen 1,7 Machin nopeudella käyttäen 100-prosenttista SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel).

Tulevaisuudessa Overture lentäisi ylisoonisesti valtamerten yllä yli 500 lentoreitillä lyhentäen lentoaikoja merkittävästi. Viimeisin julkistettu tavoiteaikataulu Overturen ensilennolle on vuosi 2029.

Lue myös: