Ylisoonisten matkustajakoneiden aikakausi alkoi 50 vuotta sitten, kun Concorde nousi toinena näin suureen nopeuteen kykenevänä matkustajakoneena ilmaan. Edelle ehti kilpailija venäläinen Tupolev Tu-144. Ylisooniset matkustajalennot päättyivät vuonna 2003 ja uutta tulemista odotellaan yhä. Concorden ensilentoa suunniteltiin jo vuodelle 1966 mutta puolituntinen ensilento toteutui reilusti myöhässä vasta maaliskuun 2. päivä 1969. Ranskan Toulousessa tehdyn ensilennon kapteenin kerrotaan sanoneen: ”Vihdoin iso lintu lentää ja mielestäni se lentää melko hyvin”. Tämä Concorden ensimmäinen koelentäjä ranskalainen Andre Turcat menehtyi 4. tammikuuta 2016. Kaupallisen lentoliikenteen osalta Concorden ensilento puolestaan tapahtui tammikuun 21. päivä 1976 British Airwaysin väreissä Lontoosta Bahrainiin ja Air Francen siivin Pariisista Rioon. Concorden ja Tupolevin ylisoonisten koneiden kohtalo tuli vastaan Ranskassa. Tu-144 tuhoutui vuonna 1973 näytöslennolla Paris Air Show'ssa. Tupolev syöksyi maahan saman Goussainvillen kylän alueelle, johon Charles de Gaullen kentältä lentoon lähtenyt Concorde putosi vuonna 2000. Useita Concordeja on esillä ympäri maailmaa ilmailumuseoissa. Niiden lisäksi yliäänikoneen voi nähdä myös Lontoon Heathrow'n ja Ranskan Charles de Gaullen lentoasemilla. Ylisoonisten matkustajakoneiden odotetaan nousevan taivaalle jälleen tulevina vuosikymmeninä. Käynnissä on useita hankkeita, joita kehittävät esimerkiksi NASA, Boom Supersonic ja Aerion. Lue myös vuonna 2009 julkaistu laaja artikkelimme Concorden ensilennon 40-vuotispäivänä: Yliäänikone Concorde 40 vuotta
Lue myös:
|
|||