Saksalaisen lentokonevalmistaja Deutsche Aircraftin 40-paikkaisen D328eco -potkuriturbiinikoneen käyttöönotto venyy vuoden 2027 lopulle. Valmistajan mukaan syynä viiveelle on säädösten muuttuminen, jotka edellyttävät kattavaa yksityiskohtaista tyyppihyväksyntämenettelyä. Deutsche Aircraft kertoo julkistaneensa muuttuneen aikataulun sisäisen tarkastelun sekä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa käytyjen intensiivisten keskusteluiden jälkeen. Valmistajan mukaan uudelleen tarkasteltu käyttöönottopäivä tulee olemaan vuoden 2027 viimeisellä neljänneksellä. Alunperin yhtiön oli tarkoitus saada D328eco lentoyhtiökäyttöön jo jo vuoden 2025 aikana. Uudelleen tarkasteltu käyttöönottoajankohta antaa Deutsche Aircraftille mahdollisuuden ja lisää aikaa kehittää alueellisten lentojen markkinoille suunnitellun koneen ominaisuuksia. "Vaikka meidän piti siirtää D328econ käyttöönottoa, hyödynnämme tilaisuuden tutkiaksemme mahdollisia tuoteparannuksia. Olemme tyytyväisiä ohjelman tähänastiseen valtavaan edistymiseen EASA:n kanssa sekä loppukokoonpanotuotantoa kohti siirtymisessä", sanoi Deutsche Aircraftin toimitusjohtaja Dave Jackson. Kesäkuussa 2024 Deutsche Aircraft käynnisti valmistelut loppukokoonpanolinjaston rakentamiseksi Leipzigin lentokentälle. Noin 62 000 neliömetrin kokoiselle alueelle on määrä nousta myös logistiikkakeskus ja toinen lentokonehalli tuotannon käyttöön. Yhtiön tavoitteena on valmistaa Leipzigissa jopa 48 D328eco -konetta vuodessa D328eco-potkuriturbiinikone perustuu vanhaan 30-paikkaiseen Dornier 328-100 -koneeseen. D328eco on rungoltaan 2,1 metriä alkuperäistä versiota pidempi ja se mahdollistaisi jopa 43 matkustajan kuljettamisen alueellisilla reiteillä. Kiitotievaatimus on vain 1000 metriä, joka mahdollistaa operoinnin pienillekin lentokentille. Lisäksi koneella voidaan operoida päällystämättömille kiitoteille. Koneen voimanlähteiksi on tulossa polttoainetehokkaat Pratt & Whitney Canada PW127S -moottorit ja hiljaiset 7-lapaiset potkurit. Polttoainetankit ja järjestelmät suunnitellaan 100% uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käyttöön soveltuviksi. Valmistajan mukaan D328eco-monitoimikone soveltuisi mm. matkustajalentoihin, potilaskuljetuksiin, sotilaskuljetuskoneeksi ja merivalvontakoneeksi. Valmistajan tavoitteena on saada hyväksytettyä konetyyppi yhden ohjaajan operointiin. D328eco-ohjelman viimeisimpiä suunnitelmia on arviodaan saadun lisäajan puitteissa. Luvassa saattaa olla STOL-kyvykkyyksien kehittäminen (Short Take-off and Landing) sekä kokonaan uudenlaisen avioniikkajärjestelmän asentaminen. Deutsche Aircraft sai ensimmäisen viisi D328eco-konetta koskevan aietilauksen Private Wingsiltä toukokuussa 2023. Ensimmäisen prototyyppikoneen ensimmäiset metallileikkaukset tehtiin kesäkuussa 2023. Alkuperäisiä Dornier 328 -koneita on valmistettu kaikkiaan noin 220 kappaletta. Dornier Luftfahrt GmbH kehitti Dornier 328-potkuriturbiinikoneesta myös Dornier 328JET -suihkumoottorikoneen. Se oli viimeisin versio Dornier-koneista, joiden valmistaja Fairchild kaatui vuonna 2003. suihkumoottoriversioita valmistettiin 110 kappaletta. Suomessa pienemmillä Dornier 228 -merivalvontakoneilla operoi Rajavartiolaitos. Se korvaa kahden Dornier-koneensa suorituskyvyn MVX-hankkeessa Bombardier Challenger 650 -liikesuihkukoneilla yhteistyössä Sierra Nevada Corporationin kanssa. Lue myös:
|
|||