Ensimmäinen matkustamoltaan uudistettu Embraer 190 -kone aloitti lennot Finnairin reiteillä 28.10.

E190_matkustamo_1(Päivittynyt 31.10) Ensimmäinen matkustamouudistuksen läpikäynyt Nordic Regional Airlinesin (Norra) operoima Embraer 190 aloitti lennot Finnairin reiteillä 28. lokakuuta 2024. Uudistettua matkustuskokemusta tarjoava koneyksilö on lentänyt jo useamman lennon kotimaassa ja Euroopassa tarjoten entistä parempaa matkustuskokemusta.

Finnair on jo aiemmin uudistanut Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneidensa sekä Norran operoimien ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneiden matkustamot. Nyt yhtiön viimeisin hanke eli Embraer-laivaston matkustamouudistus on edistynyt ensimmäisen uuden matkustamon sisältävän koneyksilön käyttöönottoon. Näin Finnair lisää matkustusmukavuutta myös lyhyemmillä reiteillään.

Norran operoima Embraer 190 (OH-LKH) palasi Ison-Britannian Exeterissä tehdystä modifikaatiosta Helsinki-Vantaalle 28. lokakuuta 2024. Saman päivän aikana koneyksilö aloitti myös kaupalliset lennot Finnairin reiteillä. Seuraava matkustamouudistuksen kohteena oleva E190-kone (OH-LKN) lensi Exeteriin 27. lokakuuta.

Exeterin lentokentällä toimii Exeter Aerospace, joka tarjoaa MRO-palveluita (Maintenance, Repair and Overhaul) Embraer 190 -koneille. Finnair vahvisti yhteistyön yrityksen kanssa Lentoposti.fi:lle 31.10. Finnair kertoi matkustamouudistuksen toteutuvan lentokoneiden kausihuoltojen yhteydessä. 

Alkuperäinen tavoiteaikataulu on hieman venynyt, sillä hankkeen julkistuksen yhteydessä hankkeen kerrottiin valmistuvan vuosien 2024 ja 2025 aikana. Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä E190-koneiden matkustamouudistuksen valmistuvan vuoden 2026 aikana.

Finnair uudistaa seitsemän E190-konetta talvikaudella 2024-2025, ja loppujen koneiden matkustamot uusitaan talvikaudella 2025-2026. Tavoitteena on saada koko12 Embraer-lentokoneen laivasto valmiiksi kevääseen 2026 mennessä.

E190_matkustamo_2"Halusimme luoda asiakkaillemme harmonisen, raikkaan ja kutsuvan matkustusympäristön. Mukana on kaukoliikennekoneistamme tuttuja tummansinisen ja harmaan sävyjä sekä puulaminaattipintoja", kertoo lennonaikaisesta asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Eerika Enne Finnairilta.

Matkustamouudistuksen jälkeen paikkamäärä pysyy samana eli kaikissa Finnairin E190-lentokoneissa on 100 matkustajaistuinta. Uudistetun matkustamon värimaailma ja tunnelma on suunniteltu sopimaan yhteen Finnairin uudistetun laajarunkolaivaston matkustamon sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden Schengen-loungen kanssa.

"Uudistetun matkustamon rivien 1-9 istuin tarjoaa hieman enemmän mukavuutta muotoilunsa ja pehmusteidensa myötä. Ensimmäisten rivien istuimet myös kallistuvat hieman, kun taas riviltä 10 alkaen istuin ei kallistu. Palvelukonsepti säilyy ennallaan matkustamouudistuksen yhteydessä", kertoi Enne.

Istuinväli säilyy uudistuksen jälkeen ennallaan ja on 31"-32" paikasta riippuen.

Yksi matkustamouudistuksen tavoitteista on ollut koneen painon vähentäminen, mikä tarkoittaa entistä pienempää polttoaineenkulutusta ja siten pienempiä hiilidioksidipäästöjä. Paino on siksi ollut yksi tekijä materiaalivalinnoissa. Samassa yhteydessä Embraer-koneiden matkustamon valaistus on vaihdettu LED-pohjaiseksi.

Matkustamouudistuksessa Embraer-koneisiin ei asennettu lennonaikaista nettiyhteyttä eikä istuimessa ei ole USB-latausmahdollisuutta. Uudistuksessa on Finnairin mukaan kyse normaalista elinkaarihallinnasta.

"Sekä matkustamon etuosan että takaosan istuin ovat kevyempiä kuin aiemmat Embraer-matkustamon istuimet, ja myös matkustamon matto on valmistettu aiempaa kevyemmästä materiaalista. Muutoksilla paino vähenee jopa noin 150 kg per kone", mainitsi Enne

Finnair_Norra_E190Finnair vahvisti torstaina 31. lokakuuta Lentoposti.fi:lle, että uudistuksessa E190-koneisiin asennetaan Recaron matkustajaistuimet. 

Matkustamon riveillä 1-9 istuinmalli on Recaro R2 ja riviltä 10 alkaen istuinmalli on Recaro R1.

Businessluokan (rivit 1– 9) istuin tarjoaa hieman economy-luokan istuinta enemmän mukavuutta istuimen muotoilun, pehmusteiden sekä kallistumisen ansiosta.

Ensimmäisten yhdeksän rivin istuimet kallistuvat hieman eli noin 7 senttiä, kun riviltä 10 alkaen istuin ei kallistu. Näihin istuimiin on kuitenkin asetettu valmiiksi mukava kallistus.

Recaron valikoimassa nämä R2 ja R1 -istuimet tunnettiin aiemmin BL3710 ja SL3710 -istuimina. 

Norran operoimia Embraer-koneita käytetään monilla Finnairin reiteillä Suomessa ja muualla Euroopassa, pääasiassa lyhyemmillä reiteillä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Finnairin 12 E190-konetta on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien ja uusin koneyksilö on vastaanotettu vuonna 2011.

Päivitys 31.10. kello 14.00: Lisätty Finnairin toimittamat lisätiedot uusista istuimista sekä vahvistettu yhteistyökumppanin olevan uutisessa alunperinkin mainittu Exeter Aerospace. 

Lue myös;