Ensimmäinen ulkomaisen asiakkaan Lockheed Martin F-35B Lightning II nousi ensilennolleen

F35_UK_LockheedMartinEnglannin tilaama Lockheed Martin F-35B Lightning II -hävittäjä BK-1 on tehnyt tänään ensilentonsa. Kyseessä on samalla ensimmäisen ulkomaisen asiakkaan koneen nousu ilmaan. BK-1 saa tunnuksen ZM135 ja se on maalattu harmaaaseen low visibility -värityskaavioon. Myös stealth-hävittäjän kansallisuustunnukset on toteututtu harmaan sävyinä.

Ensilennolle nousi ensimmäinen kolmesta testivaiheen Lightning II:sta. Konetta ohjasi Lockheed Martinin koelentäjä Bill Gigliotti. Ilmassa F-35 oli 45 minuuttia.

Englanti tilasi alunperin F-35:n lyhyeen starttiin ja pystysuoraan laskeutumiseen soveltuvia STOVL-versioita (Short TakeOff / Vertical Landing). Ne on tarkoitettu rakenteilla oleville kahdelle Queen Elizabeth -luokan tukialukselle (HMS Queen Elizabeth ja HMS Prince of Wales).

Kolmas F-35B-testikoneista on sittemmin vaihdettu perinteiseen tukialuskäyttöön (katapultti/jarrukoukku, suurempi siipi) soveltuvaksi C-malliksi. Englannissa on päätetty muuttaa tukialukset katapulttilähtöihin soveltuviksi.

Näin koneille saadaan enemmän hyötykuormaa ja toimintasädettä kuin pystysuoraan laskuihin kykenevällä versiolla. C-malli on myös halvempi.

Englannilla ei ole ollut Royal Navyn tukialuksille soveltuvia kiinteäsiipisiä koneita vuoden 2010 jälkeen. Tuolloin Harrier GR.7 ja 9 -koneet poistettiin käytöstä.