Ensimmäisen KC-46A ilmatankkauskoneen valmistus alkoi

Boeing_KC46ABoeing on aloittanut ensimmäisen Yhdysvaltain ilmavoimille toimitettavan KC-46A ilmatankkauskoneen valmistuksen Everettin tehtaillaan. Siipisalon asennus on lähtenyt liikkeelle ja se on ensimmäinen virstanpylväs kaikkiaan 179 tankkerikoneen valmistamiselle seuraavien 14 vuoden aikana.

Siipisalko on siiven pääosa ja sen pituus on reilut 25 metriä. Siipisalko kantaa siipien massan koneen ollessa maassa sekä ottaa vastaan rasituksia ilmassa.

KC-46A perustuu Boeing 767-200ER -koneeseen, jonka runkoa on käytetty matkustaja- sekä rahtiliikenteessä. Vuosien varrella Boeing on toimittanut asiakkailleen kaikkiaan 1050 Boeing 767-konetta.

Boeing_KC46A_wingsparUusilla KC-46A-koneilla korvataan 179 ilmavoimien vanhentuvaa KC-135 konetta. Kaikkiaan USAF:lla on 400 ilmatankkauskonetta. Uuden ilmatankkerin ensilennon odotetaan tapahtuvan alkuvuodesta 2015 ja ensimmäinen koneyksilö luovutetaan Yhdysvaltain ilmavoimille vuoden 2016 aikana.

Boeingin odotetaan toimittavan ensimmäiset 18:sta KC-46A-konetta vuoteen 2017 mennessä. Kaikkiaan, tilausoptiot mukaanlukien, on määrä valmistaa 179 KC-46A-konetta vuoteen 2027 mennessä. Tilauksen kokonaisarvo on noin 35 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Boeing ja EADS, joka toimi alkuvaiheessa yhdessä Northtrop Grummanin kanssa kamppailivat pitkään Yhdysvaltain ilmavoimien ilmatankkauskoneen tilauksesta. Eurooppalaisvalmistaja tarjosi kilpaan A330 MRTT-tankkauskoneeseen perustuvaan KC-45-konetta. Boeing vei värikkään kisan voiton lopulta vuonna 2011.