FAA:n julkaisema lentokelpoisuusmääräys koskee Boeingin 787-8 ja -9 Dreamlinereita, jotka on varustettu GE:n GEnx -moottoreilla ja tietyillä -1B PIP2 suorituskykyparannuksilla varustetuilla osilla. Kyseisellä yhdistelmällä on havaittu ongelmia moottorin puhaltimen siipien jäätymisen seurauksena tapahtuneesta tasapainotusongelmasta, joka vaurioittaa moottoria ja johtaa lisäksi moottorin sammutukseen lennolla. FAA jatkaa ongelman tutkimista yhdessä Boeingin ja GE:n kanssa. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että puhaltimen siipien voimakas hankautuminen GEnx -1B PIP2 johtaa tehon menetykseen. Tapahtumaketjun seurauksena moottorin uudelleen käynnistys olisi mahdotonta.
Erityisen tärkeää tämä lentokelpoisuusmääräys on lennon turvallisen jatkumisen kannalta Dreamlinereille, joiden molemmat moottorit ovat GEnx -1B PIP2 -mallisia. Vastaavaan tilanteeseen joutuminen voisi johtaa molempien moottoreiden sammutukseen lennolla. Boeing Dreamlinereiden lentokäsikirjaan on tuotu uusia ohjeita lentomiehistölle jään poistosta moottoreista, jonka pitäisi vähentää mahdollisuutta irtoavan jään aiheuttamilta vaurioilta. Lentokelpoisuusmääräyksen mukaan kahdella GEnx -1B PIP2 -moottorilla varustettuihin koneisiin on tehtävä muutoksia toisen moottorin osalta tai moottorityyppi on vaihdettava erilaiseen. Aikaa korjaustoimille on annettu 150 päivää. Lentokelpoisuusmääräystä koskevalla konetyypillä operoi kaikkiaan 29 lentoyhtiötä ja niiden laivastossa on 176 yhteensä Boeing 787 Dreamlineria.
Suomeen konetyypillä operoi Tokio-Helsinki -reittiä lentävä Japan Airlines (JAL), joka käyttää GE:n GEnx -moottoreita. Lue myös:
|
|||